Aviva pyta Orbis o stopy zwrotu

Grzegorz Nawacki
opublikowano: 19-06-2009, 00:00

Fundusz emerytalny ma wątpliwości, czy spółka racjonalnie wydała 800 mln zł na remonty hoteli.

Fundusz emerytalny ma wątpliwości, czy spółka racjonalnie wydała 800 mln zł na remonty hoteli.

Aviva PTE (do niedawna Commercial Union), które ma 10 proc. akcji Orbisu, nie jest zadowolone z tego, co dzieje się w spółce.

— Dotychczasowe efekty wydania w ciągu ostatnich trzech lat 800 mln zł na modernizację hoteli stawiają pod znakiem zapytania racjonalność tej inwestycji — mówi Michał Szymański, prezes Aviva PTE.

Kilka dni temu Aviva, największy gracz na rynku funduszy emerytalnych, oficjalnie poprosiła spółkę o wyjaśnienia.

"Jakie są szacowane i oczekiwane stopy zwrotu z tego przedsięwzięcia? Jakie korzyści przyniósł bardzo duży program inwestycyjny w modernizację hoteli? Ile średnio wydała spółka na renowację i rozbudowę pokoju hotelowego oraz jakie przyniosło to korzyści w postaci dodatkowych przychodów i zysków?" — pyta PTE w liście do zarządu Orbisu.

Nie tylko te wydatki nie podobają się funduszowi.

"Jakie korzyści przyniósł program inwestycyjny Grupy Orbis Transport, a w szczególności spółki Orbis Transport, w świetle straty netto w 2008 r. Grupy Orbis Transport?" —czytamy w liście.

Fundusz ma też zastrzeżenia do wyników firmy.

"Rentowność kapitału własnego i aktywów grupy kapitałowej Orbis była niska w latach 2007-08. Co jest tego przyczyną i jakie są przewidziane działania w celu poprawy tego stanu?" — pyta w liście Aviva.

Towarzystwo musi się uzbroić w cierpliwość, bo spółka nie spieszy się z odpowiedzią. Na nasze pytania dział relacji inwestorskich odpisał, że odpowiedzi przekaże… "pod koniec przyszłego tygodnia".

List do spółki to pierwszy krok Avivy.

— Chcemy zwrócić na te kwestie uwagę spółki i władz. Nie wykluczamy zwiększania zaangażowania w ład korporacyjny w tej spółce — mówi Michał Szymański.

Oprócz Avivy w akcjonariacie jest jeszcze jeden znaczący inwestor finansowy: BZ WBK AIB Asset Management ma 25 proc. akcji. Z pakietem 50 proc. spółkę kontroluje francuska grupa hotelowa Accor.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Grzegorz Nawacki

Polecane