"Bank planuje osiągnąć te cele dzięki realizacji szeregu inicjatyw biznesowych wspartych dalszą digitalizacją i wdrażaniem innowacji technologicznych, poprawie efektywności operacyjnej i udoskonaleniu doświadczenia klienta, wszystko to przy jednoczesnym zachowaniu dyscypliny kosztowej" - napisano.
"Bank zamierza osiągnąć zwrot z kapitału na poziomie ok. 18 proc. w 2028 roku przy utrzymaniu dyscypliny kosztowej (wskaźnik kosztów-do-dochodów na poziomie ok. 37 proc.) i niskiego poziomu kredytów zagrożonych poniżej 4 proc. Przywrócenie wypłaty dywidendy planowane jest od 2027 roku, pod warunkiem sprzyjającego otoczenia regulacyjnego" - dodano.
Podwoić portfel kredytów
Podano, że w segmencie bankowości korporacyjnej celem jest podwojenie portfela kredytów (do ponad 25 mld zł) i zwiększenie liczby klientów do powyżej 50 tys., dzięki ulepszonemu modelowi obsługi i wsparcia klientów biznesowych, rozwojowi oferty produktów kredytowych (np. kredytów inwestycyjnych, leasingu, factoringu), usprawnieniu procesu wnioskowania i uzyskania kredytów.
W ramach nowej strategii bank zamierza wzmocnić swoją pozycję w segmencie średnich i dużych przedsiębiorstw. Celem jest zwiększenie bazy klientów z ok. 9 tysięcy do 17 tysięcy poprzez m.in. oferowanie im dopasowanych produktów kredytowych (leasing, factoring i kredyty inwestycyjne).
"Ponadto, bank zamierza zwiększyć liczbę klientów korporacyjnych, dla których jest głównym bankiem. Osiągnie to poprzez dalsze doskonalenie doświadczenia klienta (utrzymanie pozycji w pierwszej trójce najlepszych banków w rankingach NPS), digitalizację oraz wykorzystanie zaawansowanej analityki danych w procesach decyzyjnych. Dodatkowo wprowadzi ulepszony model sprzedaży i obsługi oraz uproszczenie procesu wnioskowania i uzyskania kredytów" - napisano.
"Bank zamierza także skuteczniej wspierać rozwój małych firm i zwiększyć ich liczbę w swoim portfelu klientów z 21 tysięcy do ponad 33 tysięcy, udostępniając im bardziej elastyczne i dopasowane do ich potrzeb rozwiązania oraz zmieniając model ich obsługi" - dodano.
Rozwój produktów inwestycyjnych i oszczędnościowych
Wskazano, że strategia bankowości detalicznej zakłada dynamiczny wzrost i zwiększenie liczby klientów detalicznych z 3 mln do 3,7 mln. Bank chce mieć powyżej 95 proc. klientów aktywnych cyfrowo oraz być głównym bankiem dla 70 proc. klientów. Cele zostaną osiągnięte poprzez zachowanie wiodącej pozycji pod względem jakości obsługi klientów (umocnienie pozycji w pierwszej trójce najlepszych banków w rankingach NPS) oraz przez dalszą digitalizację i wdrożenie nowych rozwiązań technologicznych (np. zaawansowaną hiperpersonalizację oferty).
Ponadto bank planuje rozwój oferty, szczególnie w zakresie produktów inwestycyjnych i oszczędnościowych oraz skupić się na potrzebach poszczególnych grup klientów, w tym klientów zamożnych i SOHO (jednoosobowe działalności gospodarcze).
Wskazano, że nowa strategia wzrostu wspierana jest pięcioma kluczowymi elementami. Inwestowanie w nowe technologie, czyli wzmocnienie istniejących systemów zgodnie z priorytetami strategicznymi, rozwój sztucznej inteligencji i technologii chmurowych. Poprawa modelu operacyjnego i efektywności, czyli automatyzacja procesów i szybsze dostarczanie produktów i usług. Zgodność i zarządzanie ryzykiem, czyli stałe minimalizowanie ryzyk prawnych i kredytowych.
"Wykorzystując fundamenty zbudowane w obecnej strategii planujemy dalszą realizację naszych celów zrównoważonego rozwoju, takich jak neutralność klimatyczna do 2030 roku i zerowa emisja netto do 2050 roku, zaangażowanie społeczne, oraz wsparcie zielonej transformacji u naszych klientów przez zapewnienie 5 miliardów złotych na finansowanie zrównoważonych projektów" - napisano.