Benefit Systems rośnie szybciej niż planował. Zatrudnia sztuczną inteligencję

Łukasz RawaŁukasz Rawa
opublikowano: 2025-10-14 09:00

Po ostatniej akwizycji w Turcji operator programu MultiSport może celować w więcej niż planowane wcześniej 600–650 klubów do 2027 r. Zapowiada zmiany w strategii.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • dlaczego Benefit Systems zaktualizuje strategię rozwoju sieci klubów fitness
  • jakie innowacje technologiczne i nowe formaty testuje operator MultiSport
  • jak wyglądają wyniki finansowe i plany ekspansji spółki w Polsce i za granicą
  • w jaki sposób Benefit Systems chce aktywizować sportowo Polaków
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

W planie przyjętym w listopadzie 2024 r. założono, że do 2027 r. Benefit Systems będzie zarządzać 600–650 klubami fitness. Na koniec ubiegłego roku firma miała ich 325, ale po przejęciu w maju tureckiej sieci MAC z około 130 placówkami plany rozwoju stały się zbyt konserwatywne. Szykuje się więc korekta strategii.

– Obecnie na sześciu rynkach prowadzimy ponad 470 klubów fitness, z których korzysta ponad 2,3 mln użytkowników kart MultiSport oraz prawie 650 tys. posiadaczy karnetów naszych sieci – mówi Marek Trepko, członek zarządu Benefit Systems, odpowiedzialny m.in. za rozwój sieci klubów fitness w Polsce i za granicą.

Tylko w Polsce notowana na GPW spółka zarządza ponad 250 klubami pod 11 markami, ze Zdrofitem na czele. W tym roku sieć urośnie jeszcze o ok. 20 obiektów. Jeśli chodzi o pozostałe rynki (firma działa w Czechach, Słowacji, Bułgarii, Chorwacji i Turcji), aktualny jest plan mówiący o minimum 45 nowych obiektach. Stale prowadzone są analizy możliwości inwestycyjnych.

– Mamy grono świetnych ekspertów, znających poszczególne rynki i trendy, których wspierają zaawansowane modele ekonometryczne, uwzględniające rozwój miast, demografię i zachowania konsumenckie. Dają nam oni wiedzę, gdzie budować kluby i jakie produkty tworzyć aby dopasować je do lokalnych społeczności – wyjaśnia Marek Trepko.

Nie chce precyzować, kiedy ma nastąpić aktualizacja strategii, ani jaki będzie zakres zmiany planów. Słyszymy tylko, że stanie się to w najbliższych kwartałach.

Nowe formaty i technologie

Dotychczasową ofertę dla Polaków zainteresowanych ćwiczeniami Benefit Systems uzupełnia o nowe formaty klubów. Jednym z nich są małe studia treningowe o powierzchni 300-400 m kw. (kluby sieciowe mają najczęściej od 800 do 1 500 m kw.), gdzie sprzęt jest sterowany przez sztuczną inteligencję. Analizuje ona parametry ciała użytkownika, w tym zakresy oraz możliwości ruchowe, a następnie dopasowuje trening – od ustawienia wysokości siedziska po dobór obciążenia. Format ten ma ułatwić treningi tym, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z fitnessem. Pierwsze takie placówki działają już w Warszawie i Wrocławiu.

Benefit Systems testuje także reformery, czyli nową formę zajęć pilatesowych oraz strefy beat – intensywne, krótkie i dynamiczne treningi grupowe oparte na interwałowych treningach z obciążeniem. Rozwija również Akademię Zdrofit - własny program szkolenia kadr trenerskich i projektowania autorskich metod treningowych.

Fitness idzie po więcej

W pierwszym półroczu skonsolidowane przychody spółki zwiększyły się o 24 proc., do 2,05 mld zł. Skorygowany zysk operacyjny wzrósł o 16 proc., do 386,5 mln zł. Raportowany zysk netto obniżył się o 1 proc., do 199,6 mln zł.

Sieci fitness są jednym z filarów grupy – w drugim kwartale 2025 r. odpowiadały już za 21 proc. skorygowanego wyniku operacyjnego bez amortyzacji (EBITDA). Przychody klubów w Polsce w pierwszym półroczu 2025 r. wzrosły o 17 proc. i sięgnęły niemal 485 mln zł, wobec 414 mln zł rok wcześniej. Widać również wyraźną poprawę rentowności – marża operacyjna za ostatnie 12 miesięcy wzrosła do 15 proc. wobec zaledwie 4 proc. jeszcze dwa lata temu.

Według stowarzyszenia Europe Active, z klubów fitness korzysta dziś 10 proc. Polaków – o 1 pkt proc. więcej niż rok wcześniej. To wynik lepszy niż średnia dla Europy Wschodniej (6-9 proc.), ale wciąż poniżej statystyk dla Europy Zachodniej (13-15 proc.) czy Skandynawii (17-20 proc.). Jeszcze większe rezerwy są w Turcji, gdzie nasycenie rynku wynosi zaledwie 3,5-4 proc.

– Aktywność fizyczna to fundament zdrowia i efektywności pracowników, a w konsekwencji konkurencyjności firm. Niestety, według danych Komisji Europejskiej, niemal połowa Europejczyków nie podejmuje żadnej regularnej aktywności fizycznej – to wyzwanie, ale i ogromny potencjał rozwoju rynku. Wraz z rosnącą świadomością zdrowotną i dążeniem pracodawców do wspierania wellbeingu pracowników, branża fitness i programy prozdrowotne mają przed sobą dynamiczne perspektywy wzrostu. To czyni inwestycje w ten sektor nie tylko kwestią społeczną, ale i biznesową – przekonuje Marek Trepko.

Nieaktywni na celowniku

Z raportu MultiSport Index 2024 wynika, że co trzeci Polak nie podejmuje żadnej aktywności fizycznej nawet raz w miesiącu, a problem narasta wraz z wiekiem. W przypadku pokolenia X (urodzonych w latach 1965-80) nie rusza się 42 proc., a w grupie baby boomers (1946-64) aż 57 proc. Spółka jest przekonana, że dzięki odpowiednim programom edukacyjnym oraz dopasowanej ofercie treningowej zwiększać się będzie zainteresowanie nieaktywnych treningami w klubach. Spółka dodatkowo realizuje program treningów dla seniorów w ramach Fundacji MultiSport. - stacjonarnie i online.

Po pandemii zauważalnie zwiększyło się zainteresowanie zajęciami prozdrowotnymi, m.in. wspierającymi kręgosłup czy też zawierającymi elementy relaksacji i wsparcia równowagi psychofizycznej, które wraz ze starzeniem się społeczeństwa i upowszechnianiu siedzącego trybu życia, mogą jeszcze zyskać na znaczeniu.

Benefit Systems inwestuje w badania. W 2026 r. mają zakończyć się prace nad programem FitObi, prowadzonym wspólnie z Warszawskim Uniwersytetem Medycznym. Projekt analizuje skuteczność różnych protokołów treningowych, a jego wyniki mają pomóc w tworzeniu ofert dopasowanych do potrzeb osób w różnym wieku, które zmagają się z nadwagą. Marek Trepko podkreśla, że Benefit Systems działa wielotorowo, bo spółce zależy na aktywizacji każdej grupy wiekowej.

Okiem eksperta
Strategia do podkręcenia
Mikołaj Stępień
analityk DM BOŚ

W świetle przejęcia tureckiej sieci MAC obecny cel strategiczny Benefitu Systems – 600–650 klubów fitness do końca 2027 r. – wydaje się nieco konserwatywny. Moim zdaniem akwizycja ta zwiększy docelową liczbę klubów w horyzoncie strategii, choć przyrost ten będzie mniejszy niż proste dodanie 130 klubów MAC do obecnej bazy. Aktualizacja strategii prawdopodobnie podniesie także udział rynku tureckiego w całkowitej liczbie klubów, co oceniam pozytywnie, ponieważ jest to najbardziej nienasycony rynek spośród wszystkich, na których działa spółka.

Wdrażanie nowych technologii prawdopodobnie będzie kontynuowane, ponieważ Benefit Systems w tym zakresie wciąż odstaje od niektórych konkurentów. Przykładowo, Medicover posiada kluby umożliwiające bezobsługowe wejście, co ogranicza zapotrzebowanie na personel na miejscu. Tego typu rozwiązania oparte na nowych technologiach będą zapewne stopniowo wdrażane i będą poprawiać wydajność operacyjną. Jednak nie spodziewałbym się, aby miały one istotny wpływ na poprawę rentowności, szczególnie w horyzoncie strategii.

Kluczowe dla dalszej wyceny akcji Benefit Systems, oprócz tradycyjnie silnej sprzedaży nowych kart, będzie powodzenie ekspansji zagranicznej. Dynamiczny wzrost liczby otwarć klubów tymczasowo obciąża rentowność segmentu, co jest naturalne na etapie szybkiego rozwoju. Na ile trafne okażą się obecnie otwierane i przejmowane lokalizacje, przekonamy się w perspektywie kilku lat, jednak inwestorzy dają spółce pod tym względem duży kredyt zaufania.