Benefity już nie robią wrażenia

Iwona Jackowska
13-11-2017, 22:00

74 proc. pracowników uważa, że ich wynagrodzenia nie są adekwatne do wysiłku wkładanego w pracę — wynika z badania Aon Hewitt.

Tylko połowa uczestników badania Aon Best Employers ocenia, że firmy, w których pracują, cieszą się dobrą opinią. To o 6 pkt. proc. mniej w stosunku do ubiegłorocznej ankiety przeprowadzonej przez Aon Hewitt.

Jednocześnie tylko 35 proc. respondentów uważa, że miejsca ich pracy są postrzegane jako jedne z najlepszych dla osób o podobnych umiejętnościach i doświadczeniu jak ich własne. Badaniem objęto prawie 72 tys. osób ze 119 polskich firm. Pokazało ono, że według 62 proc. respondentów ich pracodawcy nie dotrzymują obietnic składanych pracownikom, a 52 proc. ankietowanych nie czuje się zaangażowanych w pracę. W stosunku do 2016 r. grupa ta zwiększyła się o 3 proc.

— Pracodawcy powinni dobrze przemyśleć, co chcą zaoferować pracownikom, co jest ich aktualną siłą, czyli marką, i co może być wartością dla pracowników, których chcą pozyskać i zatrzymać. Potem powinni upewnić się, że propozycja ta jest atrakcyjna i widoczna dla zatrudnionych — komentuje Magdalena Warzybok, dyrektor praktyki Talent w Aon Hewitt. Pracownicy nie są też zadowoleni z pensji. 74 proc. respondentów ocenia swoje zarobki za nieadekwatne do wkładu pracy. Tylko 45 proc. pytanych czuje się docenianych przez szefów, także w sposób niefinansowy, co oznacza spadek o 5 proc. w porównaniu z wynikami sprzed roku.

— Badanie pokazuje, że dla pracowników coraz istotniejsze są niematerialne aspekty zatrudnienia, związane np. z kulturą organizacyjną, zaangażowaniem społecznym czy elastycznymi godzinami pracy. Karnety na basen, fitness czy do centrów medycznych nie robią już wrażenia. To obecnie nie jest kartą przetargową w rekrutacji, lecz podstawowym wymogiem kandydatów do pracy — ocenia Magdalena Warzybok.

Jej zdaniem, na zaangażowanie pracowników w pracę ogromny wpływ ma nadzieja, że ich wysiłek będzie miał realne odbicie w wynikach firmy, a jej sukces będzie też ich sukcesem. 63 proc. respondentów wskazało jednak, że efekty finansowe firm, w których pracują, nie przekładają się na dodatkowe korzyści dla zespołu. Połowa pracowników nie dostrzega, aby przełożony zauważał i doceniał wkład i osiągnięcia zawodowe zespołu.

Przedstawicielka Aon Hewitt zwraca uwagę, że zaangażowanie zespołu należy budować cały czas, a nie tylko raz w roku. Pracodawcy powinni stale badać, jak czują się nowo przyjęci pracownicy, co jest potrzebne do efektywnej pracy, co zatrudnieni myślą o nowej strategii firmy i czy w nią wierzą. Ważne jest też to, czy ocena roczna przebiegła według zespołów sprawiedliwie i pomoże im w lepszej realizacji celów.

Tymczasem badania pokazują, że nawet jeśli kierownictwo ma świadomość znaczenia częstej komunikacji w organizacji, to jedynie 11 proc. pracodawców przeprowadza ankiety wśród pracowników częściej niż raz w roku, a ponad 25 proc. robi to co dwa lata lub rzadziej. Wielu prezesów twierdzi, że pracownicy to najcenniejsza wartość ich firm. Z ankiety Aon Best Employers wynika natomiast, że w ocenie 55 proc. jej uczestników przełożeni nie wspierają ich rozwoju. U najlepszych pracodawców wynik ten jest inny — 63 proc. badanych ma poczucie wsparcia u swojego szefa, który daje jasne wskazówki, w jaki sposób rozwijać umiejętności i kompetencje.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Benefity już nie robią wrażenia