W latach 90. polscy przedsiębiorcy, aby dorównać firmom z Zachodu, czytali poradniki z wiedzą na temat zasad profesjonalnego marketingu, tymczasem w XXI wieku rodzime firmy muszą zmierzyć się z problemem analizy danych (ang. Big Data Analysis). Upowszechniła się ona na tyle, że dziś jest jednym z podstawowych narzędzi do zarządzania biznesem. Eksperci przekonują, że analiza danych nie jest zarezerwowana wyłącznie dla dużych przedsiębiorstw — również firmy z sektora MSP powinny z niej skorzystać.
Zrozumieć trend
Małe i średnie przedsiębiorstwa z racji niewielkiego budżetu przy podejmowaniu decyzji biznesowych opierają się głównie na doświadczeniu, obserwacji lub przeczuciu. To często zbyt mało — działania niewsparte badaniami i rzetelną analizą nie pozwolą na budowanie przewagi konkurencyjnej. Dlaczego? Gromadzenie danych to globalny trend. Zdecydowana większość korporacji czy supermarketów, zbierając informacje o konsumentach — za pomocą kart stałego klienta lub prowadząc ciągłą rejestrację naszych ruchów w internecie — tworzy nasz profil.
— Dzięki takim praktykom firmy mogą kreować promocje bardziej dopasowane do potrzeb poszczególnych klientów, co znacznie zwiększa prawdopodobieństwo, że ci wybiorą właśnie ich sklep. Oprócz tworzenia promocji analiza zebranych danych wpływa na wiele kluczowych decyzji biznesowych, jak wybór oferowanego asortymentu, tworzenie i umiejscowienie nowych placówek sprzedażowych i formę kontaktu z klientami — mówi Wojciech Kryński, współwłaściciel firmy Ground Frost zajmującej się analizą danych dla małych i średnich przedsiębiorstw.
Na wiele sposobów
Oczywiście sektor MSP nie może pozwolić sobie na systemy informatyczne, na które stać duże spółki. Jednak, jak wskazują specjaliści, kluczem do sukcesu nie są pieniądze, ale poprawne działanie. Istotne jest, aby tworząc analizę, ustalić jej cele, oprzeć się na rzetelnych informacjach, które należy zbadać na wiele sposobów przez arkusze kalkulacyjne, stworzone w tym celu bazy danych lub przez dostępne na rynku wyspecjalizowane aplikacje.
— Posiadanie twardych danych na temat klientów jest w stanie zmienić całkowicie charakter podejmowanych decyzji. W procesie decyzyjnym zostaje zniwelowany czynnik niepewności, a wybory podyktowane są rzetelną wiedzą, a nie przypadkowymi opiniami. Dzięki poznaniu wzorców zachowań klientów przedsiębiorstwo jest w stanie edukować pracowników tak, aby mogli reagować na konkretne trendy — dodaje Wojciech Kryński.