Biznes na 5: ambitny pomysł to nie wszystko

Marta Bellon
opublikowano: 2012-09-27 00:00

Doświadczenie, kontakty i kapitał pozwalają przekuć pomysł w biznes. Jednak kluczowe jest zaangażowanie w rozwój firmy.

Jak osiągnąć sukces i gdzie szukać niszy do rozwoju biznesu — te pytania zadaje sobie każdy początkujący przedsiębiorca. O odpowiedź na nie poprosiliśmy Andrzeja Ziemińskiego, członka zarządu BBI Seed Fund, i Filipa Miłoszewskiego, współzałożyciela Listonica — spółki portfelowej, należącej do funduszu BBI Seed Fund, współtworzonego przy udziale kapitału Krajowego Funduszu Kapitałowego, która opracowała aplikacje umożliwiającą tworzenie listy zakupów na komórce.

CZYTAJ O KONKURSIE "BIZNES NA 5" >>

Rozmowa odbyła się w ramach cyklu webcastów zorganizowanych przez redakcję i fundusz przy okazji konkursu „Biznes na 5”. Pomysł na biznes — od niego się zaczyna, a także wiele zależy. Choć — jak podpowiadają eksperci — nie wszystko.

— Dobry pomysł powinien być w miarę ambitny. Powinien też móc się dobrze skalować. Ale jest tylko jedną z wielu składowych biznesu. Kluczowe jest to, jak się go zrealizuje. Pomysły ewoluują, ważne jest to, by dla osób, które za nim stoją, był on pasją. Listonic powstał z naszych własnych doświadczeń. Pracując nad aplikacją, rozwiązywaliśmy praktyczny problem. Czuliśmy, że to pomysł, wokół którego można zbudować poważny model biznesowy, i tak też zrobiliśmy — mówi Filip Miłoszewski, członek zarządu Listonica. Gdy zespół dziś zarządzający spółką zgłosił się do funduszu BBI Seed Fund, oczekiwał przede wszystkim kapitału.

— Chcieliśmy też, by fundusz nam nie przeszkadzał. Tymczasem dostaliśmy sporo wiedzy biznesowej, różnego rodzaju wsparcia, pomysłów i porad. Przydały się też kontakty funduszu — pierwszego komercyjnego klienta reklamowego pozyskaliśmy wspólnie z nim — mówi Filip Miłoszewski.

BBI Seed Fund współpracę z przedsiębiorcami zaczyna od opracowania biznesplanu. W kolejnych etapach prowadzone są prace nad zbudowaniem struktury organizacji i sposobem dotarcia z produktem czy usługą do klienta.

— Jesteśmy pewnego rodzaju audytorem pomysłów przedsiębiorców. Nasza współpraca trwa do dziś, ponieważ biznes rozwija się tak samo jak gospodarka i branża — tłumaczy Andrzej Ziemiński z BBI Seed Fund.

Fundusz nie inwestuje jednorazowo całego kapitału, ale dozuje go w transzach, gdy spółka osiągnie wyznaczone wcześniej kamienie milowe.

— Zwykle jest ich trzy. Pierwszy to technologia — musimy mieć pewność, że aplikacja będzie działała zasadniczo bezawaryjnie. Drugi to sposób na komercjalizację — czyli to, co definiujemy na etapie biznesplanu, a co muszą zrealizować przedsiębiorcy. Trzeci dotyczy strategii rozwoju tego produktu przy zmieniającym się rynku. Fundusz nie ryzykuje pieniędzy wtedy, gdy któryś z tych kamieni milowych nie będzie realizowany przez pomysłodawców. To również czynnik, który ich motywuje — mówi Andrzej Ziemiński.

O konkursie

Konkurs „Biznes na 5” adresowany jest do mikro-, małych i średnich firm, działających w dowolnym sektorze, które mają innowacyjne pomysły na biznes. Główną nagrodą jest inwestycja funduszu BBI Seed Fund do 5 mln zł. Oprócz tego fundusz zaoferuje spółce wsparcie menedżerskie. Zgłoszenia przyjmowane są do 31 października, godz. 23.59.