Plan zrównoważonej mobilności miejskiej to dokument zawierający działania wspierające i zachęcające mieszkańców do korzystania z komunikacji publicznej, przemieszczania się pieszo lub rowerem. Plany te (tzw. SUMP, z ang. Sustainable Urban Mobility Plan) mają być brane pod uwagę przy podziale pieniędzy unijnych, dlatego przygotowanie takiego dokumentu może się gminom przydać. Dlatego CIFAL Płock (ośrodek szkoleniowy ONZ Instytutu ds. Szkoleń i Badań UNITAR) zapytał w ankietach o plany zrównoważonej mobilności 17 miast liczących od 50 do 150 tys. mieszkańców.
Okazało się, że jedynie dwa — Opole i Jaworzno — mają lub kończą SUMP albo tożsamy dokument. Kolejne dwa — Włocławek i Dąbrowa Górnicza — są w trakcie tworzenia dokumentu, a Legnica i Płock przeprowadziły analizę wariantów potencjalnego przygotowania SUMP. Za największą barierę przygotowania i wdrożenia takich planów włodarze miast uznali brak pieniędzy na ten cel. Trzynaście samorządów zaznaczyło w kwestionariuszu, że nie ma funduszy na realizację SUMP w 2015 r.
Innymi często wskazywanymi barierami były: ograniczenia kadrowe i brak woli decydentów. Jednocześnie — jak podał CIFAL — większość ankietowanych miast ma strategiczne dokumenty z zapisami o zrównoważonym transporcie lub mobilności miejskiej. Są to m.in. plany rozwoju zrównoważonego transportu zbiorowego, strategie rozwoju miasta lub programy rewitalizacji, a także mapy kierunków zagospodarowania przestrzennego.
Badanie pokazało również, że samorządy planują w najbliższym czasie konkretne przedsięwzięcia i inwestycje, dotyczące mobilności i transportu publicznego, np. wyznaczenie buspasów, zakup autobusów komunikacji miejskiej, które emitują mniej spalin. Wśród tych zamierzeń znalazły się także ograniczanie ruchu kołowego w centrum miast oraz budowa ścieżek rowerowych. Tworzenie planów zrównoważonej mobilności miejskiej zaleca Komisja Europejska (KE).
Efektem ma być m.in. usprawnienie komunikacji, poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym i zmniejszenie emisji dwutlenku węgla. Merytoryczne wsparcie przy ich przygotowaniu i wdrażaniu odbywa się w ramach projektu Endurance opracowanego przez KE. W Polsce jego liderem jest właśnie CIFAL Płock.