Partnerem sekcji jest TAURON

Brakuje pieniędzy na poprawę komunikacji

Wiele samorządów będzie poprawiało komunikację publiczną. Ale nie wszystkie stać na realizację planów mobilności.

Plan zrównoważonej mobilności miejskiej to dokument zawierający działania wspierające i zachęcające mieszkańców do korzystania z komunikacji publicznej, przemieszczania się pieszo lub rowerem. Plany te (tzw. SUMP, z ang. Sustainable Urban Mobility Plan) mają być brane pod uwagę przy podziale pieniędzy unijnych, dlatego przygotowanie takiego dokumentu może się gminom przydać. Dlatego CIFAL Płock (ośrodek szkoleniowy ONZ Instytutu ds. Szkoleń i Badań UNITAR) zapytał w ankietach o plany zrównoważonej mobilności 17 miast liczących od 50 do 150 tys. mieszkańców.

Okazało się, że jedynie dwa — Opole i Jaworzno — mają lub kończą SUMP albo tożsamy dokument. Kolejne dwa — Włocławek i Dąbrowa Górnicza — są w trakcie tworzenia dokumentu, a Legnica i Płock przeprowadziły analizę wariantów potencjalnego przygotowania SUMP. Za największą barierę przygotowania i wdrożenia takich planów włodarze miast uznali brak pieniędzy na ten cel. Trzynaście samorządów zaznaczyło w kwestionariuszu, że nie ma funduszy na realizację SUMP w 2015 r.

Innymi często wskazywanymi barierami były: ograniczenia kadrowe i brak woli decydentów. Jednocześnie — jak podał CIFAL — większość ankietowanych miast ma strategiczne dokumenty z zapisami o zrównoważonym transporcie lub mobilności miejskiej. Są to m.in. plany rozwoju zrównoważonego transportu zbiorowego, strategie rozwoju miasta lub programy rewitalizacji,  a także mapy kierunków zagospodarowania przestrzennego.

Badanie pokazało również, że samorządy planują w najbliższym czasie konkretne przedsięwzięcia i inwestycje, dotyczące mobilności i transportu publicznego, np. wyznaczenie buspasów, zakup autobusów komunikacji miejskiej, które emitują mniej spalin. Wśród tych zamierzeń znalazły się także ograniczanie ruchu kołowego w centrum miast oraz budowa ścieżek rowerowych. Tworzenie planów zrównoważonej mobilności miejskiej zaleca Komisja Europejska (KE).

Efektem ma być m.in. usprawnienie komunikacji, poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym i zmniejszenie emisji dwutlenku węgla. Merytoryczne wsparcie przy ich przygotowaniu i wdrażaniu odbywa się w ramach projektu Endurance opracowanego przez KE. W Polsce jego liderem jest właśnie CIFAL Płock.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Rafał Fabisiak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Samorządy / Brakuje pieniędzy na poprawę komunikacji