Carrefour może wyjść z Polski

Tadeusz StasiukTadeusz Stasiuk
opublikowano: 2013-05-23 19:35

Czwartek przyniósł mocną przecenę akcji Carrefour. Francuska grupa detaliczna, okupująca drugą pozycję na świecie w segmencie supermarketów traciła na paryskiej giełdzie ponad 5 proc. Wszystko przez ponowny wzrost obaw, że może wyjść z kolejnych rynków wschodzących. Również z Polski, informuje Reuters.

W środę Carrefour poinformowało, że zarobi 530 mln EUR na sprzedaży swojego pakietu 25 proc. udziałów w bliskowschodnim biznesie, partnerowi Majid Al Futtaim (MAF).

Transakcja zwiększy do 3,4 mld EUR wartość sprzedanych aktywów odkąd w maju 2012 r. nowym dyrektorem generalnym spółki został Georges Plassat. Wtedy to branżowy gigant zapowiedział redukcję zadłużenia i rewizję strategii dotyczącej m.in. europejskiego biznesu, który rozwija się bardzo opornie.

Analitycy twierdzą, że umowa sprzedaży z MAF wymusza skupienie się Carrefour na większych rynkach wschodzących, takich jak Brazylia i Chiny. Część  analityków ma jednak wątpliwości, czy sprzedaż udziałów w bliskowschodnim biznesie była konieczna.

„Taki ruch zmniejsza ekspozycję spółki na region oferujący możliwość dynamicznego rozwoju w perspektywie średnio i długoterminowej” – oceniają analitycy Barclays.

W zeszłym roku Carrefour sprzedał swoje oddziały w Indonezji, Kolumbii i Malezji za 2,8 mld EUR, zaś w w marcu tego roku pozbył się 12-proc. udziałów w tureckim przedsięwzięciu.

Choć Plassat, który chce zainwestować 2,2-2,3 mld EUR w remont i rozbudowę placówek we Francji, Brazylii i Chinach powiedział 7 marca, że nie ma planów by wyjść z kolejnych krajów, jednak – jak uważają analitycy Natixis – to wcale nie koniec.

„Ostatnia transakcja dowodzi, że obecna runda wyprzedaży w Carrefour jeszcze się nie skończyła” – ocenia Pierre-Edouard Boudot, analityk Natixis.

Jeden z pragnących zachować anonimowość analityków z sektora detalicznego powiedział w czwartek, że porozumienie z MAF wzbudziło spekulacje związane z przyszłością Carrefour we Włoszech i Polsce.

Tunezja, gdzie Carrefour ma joint venture z Utic Group, Tajwan i Polska mogą być następne na liście – spekuluje z kolei Gildas Aitamer, analityk PlanetRetail.