Centra handlowe rosną w mniejszych miastach

EG
opublikowano: 2012-01-20 00:00

Mamy w Polsce już 7,58 mln mkw. powierzchni handlowej. W 2011 r. przybyło jej 487 tys. mkw. — o 17 proc. więcej niż w 2010 r. — wyliczyła agencja Jones Lang LaSalle.

Najwięcej nowej powierzchni oddano w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców, a na osiem głównych aglomeracji przypadło jedynie 25 proc. — to najmniejszy udział od początku rozwoju tego sektora.

Wzorcownia - centrum handlowe wybudowane przez Budizol we Włocławku (kujawsko-pomorskie) w miejscu ruin fabryki fajansu.
Wzorcownia - centrum handlowe wybudowane przez Budizol we Włocławku (kujawsko-pomorskie) w miejscu ruin fabryki fajansu.
None
None

Mimo że najwięksi najemcy utrzymali tempo rozwoju, to ci mniejsi często szukali partnerów franczyzowych. Popyt na powierzchnię w centrach handlowych jest słabszy w mniejszych ośrodkach i tych najbardziej nasyconych, co może oznaczać presję na spadek stawek czynszu.

Z drugiej strony kolejki do najlepszych inwestycji nie maleją. W nich stawki czynszu nie powinny się zmienić. Polska jest nadal postrzegana za atrakcyjny rynek. W zeszłym roku weszło tu prawie 40 międzynarodowych marek.

707

tys. mkw. Tyle powierzchni handlowej jest obecnie w budowie. W 2012 r. oddane zostanie ok. 495 tys. mkw., z czego 45 proc. w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców.

487

tys. mkw. Tyle powierzchni centrów handlowych przybyło w Polsce w 2011 r.