Ceny frachtu LNG najwyższe od ośmiu miesięcy

Tadeusz Stasiuk, Reuters
opublikowano: 2025-06-24 09:38

Koszty transportu skroplonego gazu ziemnego (LNG) osiągnęły najwyższy poziom od października ubiegłego roku. Stoją za tym dwa główne czynniki: ograniczona dostępność tankowców oraz napięta sytuacja geopolityczna na Bliskim Wschodzie w połączeniu ze wzmożonym eksportem LNG do Azji.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Stawki za czarter tankowców LNG, mogących przewieźć 174 tys. metrów sześciennych gazu (najczęściej używane jednostki na rynku), wzrosły znacząco. W poniedziałek 23 czerwca, na trasach atlantyckich osiągnęły 51 750 dolarów za dzień, co jest najwyższym poziomem od 3 października 2024 roku, wynika z danych agencji Spark Commodities.

Podobny trend obserwujemy w regionie Pacyfiku, gdzie stawki wyniosły 36 750 dolarów za dzień, osiągając najwyższy poziom od 25 października ubiegłego roku.

Azjatycki kierunek zwiększa popyt na gazowce

Wzrost opłacalności handlu LNG, wynikający ze zrównania się marż na dostawy do Europy i Azji, sprawił, że coraz więcej ładunków z USA jest kierowanych do Azji. Transport odbywa się obecnie dłuższą trasą, przez afrykański Przylądek Dobrej Nadziei. To wydłuża czas rejsów, co naturalnie ogranicza dostępność tankowców i winduje ceny czarteru.

Dodatkowo, niedawny przetarg Egiptu na zakup 160 ładunków LNG do 2026 roku również przyczynił się do zwiększenia zapotrzebowania na statki. Warto zauważyć, że jeszcze w lutym tego roku, sytuacja była odwrotna – stawki za transport LNG osiągnęły najniższy poziom od pięciu lat, co było efektem rosnącej globalnej floty i krótszych tras transatlantyckich.

Ryzyko na Bliskim Wschodzie wpływa na ceny

Konflikt izraelsko-irański znacząco zwiększył ryzyko zakłóceń w Cieśninie Ormuz. To strategiczny punkt tranzytowy, przez który przepływa około 20 proc. światowych dostaw ropy i gazu.

Armatorzy wstrzymywali się z czarterami, obawiając się eskalacji działań militarnych, co jeszcze bardziej ogranicza podaż dostępnych jednostek. Agencyjne źródła donoszą, że składki ubezpieczeniowe za przepływ przez cieśninę wzrosły nawet pięciokrotnie od początku napięć między Izraelem a Iranem.

Ta sytuacja ma bezpośredni wpływ na eksport LNG z Kataru – jednego z największych eksporterów gazu na świecie – który niemal w całości transportuje swoje ładunki przez Cieśninę Ormuz.