
Według oficjalnych danych, w marcu 2023 r. konsumpcja biżuterii i metali szlachetnych w Państwie Środka wzrosła aż o 37,4 proc. w ujęciu rocznym, zaś w całym pierwszym kwartale była o 13,6 proc. wyższa niż rok wcześniej. Tego typu produkty były jednym z motorów napędzających wzrost sprzedaży detalicznej, która w marcu wzrosła o 10,6 proc. dynamizując tempo zwyżki po 3,5 proc. wzroście w okresie styczeń-luty, liczonym wspólnie z uwagi na święto Nowego Roku Księżycowego.
Wzrost zainteresowanie metalami i kamieniami szlachetnymi oraz wyrobami z tych surowców wynikał w głównej mierze z obaw o rozprzestrzenienie się kryzysu finansowego po bankructwie Silicon Valley Bank i Signature Bank oraz ratunkowym przejęciu Credit Suisse Group. Zaufanie inwestorów spadło wtedy dramatycznie i obserwowano gremialne odejście od ryzykownych aktywów.
Doprowadziło to też do spektakularnego wzrostu oszczędności gospodarstw domowych. Tylko w pierwszym kwartale 2023 r. zwiększyły się one o 9,9 bln juanów o tyle samo co w całym 2021 r. Jeśli ta tendencja zostanie utrzymana, będą na dobrej drodze do pobicia ubiegłorocznego rekordu na poziomie 17,8 bln juanów.