Chińczycy zbadają technologię XTPL

opublikowano: 12-11-2019, 22:00

Technologia nanodruku polskiej spółki będzie testowana przez BOE, chińskiego potentata w produkcji wyświetlaczy.

Z dużym można więcej. Pod koniec wtorkowej sesji na warszawskiej giełdzie kurs spółki XTPL, pracującej nad technologią nanodruku mogącą znaleźć zastosowanie w produkcji elektroniki, skoczył w górę o ponad 30 proc. Oznaczało to odrobienie spadków z ostatnich dwóch miesięcy i wzrost kapitalizacji o 60 mln zł. Powód? Komunikat o „nawiązaniu współpracy z Hefei BOE Joint Technology”, czyli spółką zależną potężnego chińskiego producenta wyświetlaczy BOE.

— BOE wykazało zainteresowanie naszą technologią. Umowa dotyczy jej ewaluacji, czyli wstępnego przetestowania tego, jak konkretnie nasze rozwiązania sprawdzają się w połączeniu z wyzwaniem technologicznym zdefiniowanym przez BOE. To złożony proces, który jest częścią komercjalizacji — należy jednak pamiętać o tym, że komercjalizacja w przypadku „deep tech” to proces skomplikowany i wieloetapowy — tłumaczy Filip Granek, prezes i największy akcjonariusz XTPL.

XTPL podkreśla, że formalnie umowa dotyczy „przeprowadzenia ewaluacji technologicznej” (TEA — Technology Evaluation Agreement). Polska spółka informowała już kilkakrotnie o projektach typu „proof of concept”. Zrealizowała m.in. kilkuetapowe badania we współpracy z amerykańskim producentem inteligentnego szkła, a także z chińskim dostawcą urządzeń do produkcji wyświetlaczy, z którym testowała technologię naprawy defektów.

BOE to wśród nich największy i najbardziej rozpoznawalny partner — w ubiegłym roku spółka miała 96 mld CNY przychodów (w przeliczeniu około 53 mld zł), a na giełdzie w Shenzen jest wyceniana na 126 mld CNY (70 mld zł). Wyświetlacze BOE stosowane są m.in. w sprzęcie firmy Huawei.

— Ta umowa dotyczy znanego nam obszaru wyświetlaczy, jednak nowego dla nas obszaru w ramach tej branży. Nie chodzi o naprawę defektów, tylko o rozwiązanie innej klasy wyzwań,jakie sprawia produkcja najnowszej generacji wyświetlaczy, takich jak OLED czy QLED, zwłaszcza w przypadku wyświetlaczy o dużych średnicach — mówi Filip Granek.

Po pierwszym półroczu XTPL miało 1,59 mln zł przychodów i 16,58 mln zł straty netto, co w dużej mierze spowodowane było rozliczeniem kosztów programu motywacyjnego w wysokości 11,5 mln zł. Raport za III kw. ma pojawić się pod koniec listopada. Kiedy akcjonariusze mogą spodziewać się przychodów z komercjalizacji?

— Zapowiadaliśmy wcześniej i podtrzymujemy teraz, że pierwsze umowy komercyjne możemy podpisać w 2020 r. — mówi Filip Granek.

W lipcu spółka pozyskała ponad 10 mln zł z emisji prywatnej akcji. Na razie „potrzeby kapitałowe są zaspokojone”.

— Pieniądze z emisji wykorzystujemy m.in. na sfinansowanie ochrony własności intelektualnej, jeszcze w tym kwartale możemy złożyć kolejne zgłoszenia patentowe — mówi Filip Granek.

Sprawdź program "Venture Capital Forum", 10 grudnia 2019, Warszawa >>

a9c2adc0-8c30-11e9-b683-526af7764f64
Newsletter ICT
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
Newsletter ICT
autor: Grzegorz Suteniec
Wysyłany raz w tygodniu
Grzegorz Suteniec
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu