Czytasz dzięki

Chińczycy zbadają technologię XTPL

opublikowano: 12-11-2019, 22:00

Technologia nanodruku polskiej spółki będzie testowana przez BOE, chińskiego potentata w produkcji wyświetlaczy.

Z dużym można więcej. Pod koniec wtorkowej sesji na warszawskiej giełdzie kurs spółki XTPL, pracującej nad technologią nanodruku mogącą znaleźć zastosowanie w produkcji elektroniki, skoczył w górę o ponad 30 proc. Oznaczało to odrobienie spadków z ostatnich dwóch miesięcy i wzrost kapitalizacji o 60 mln zł. Powód? Komunikat o „nawiązaniu współpracy z Hefei BOE Joint Technology”, czyli spółką zależną potężnego chińskiego producenta wyświetlaczy BOE.

— BOE wykazało zainteresowanie naszą technologią. Umowa dotyczy jej ewaluacji, czyli wstępnego przetestowania tego, jak konkretnie nasze rozwiązania sprawdzają się w połączeniu z wyzwaniem technologicznym zdefiniowanym przez BOE. To złożony proces, który jest częścią komercjalizacji — należy jednak pamiętać o tym, że komercjalizacja w przypadku „deep tech” to proces skomplikowany i wieloetapowy — tłumaczy Filip Granek, prezes i największy akcjonariusz XTPL.

XTPL podkreśla, że formalnie umowa dotyczy „przeprowadzenia ewaluacji technologicznej” (TEA — Technology Evaluation Agreement). Polska spółka informowała już kilkakrotnie o projektach typu „proof of concept”. Zrealizowała m.in. kilkuetapowe badania we współpracy z amerykańskim producentem inteligentnego szkła, a także z chińskim dostawcą urządzeń do produkcji wyświetlaczy, z którym testowała technologię naprawy defektów.

BOE to wśród nich największy i najbardziej rozpoznawalny partner — w ubiegłym roku spółka miała 96 mld CNY przychodów (w przeliczeniu około 53 mld zł), a na giełdzie w Shenzen jest wyceniana na 126 mld CNY (70 mld zł). Wyświetlacze BOE stosowane są m.in. w sprzęcie firmy Huawei.

— Ta umowa dotyczy znanego nam obszaru wyświetlaczy, jednak nowego dla nas obszaru w ramach tej branży. Nie chodzi o naprawę defektów, tylko o rozwiązanie innej klasy wyzwań,jakie sprawia produkcja najnowszej generacji wyświetlaczy, takich jak OLED czy QLED, zwłaszcza w przypadku wyświetlaczy o dużych średnicach — mówi Filip Granek.

Po pierwszym półroczu XTPL miało 1,59 mln zł przychodów i 16,58 mln zł straty netto, co w dużej mierze spowodowane było rozliczeniem kosztów programu motywacyjnego w wysokości 11,5 mln zł. Raport za III kw. ma pojawić się pod koniec listopada. Kiedy akcjonariusze mogą spodziewać się przychodów z komercjalizacji?

— Zapowiadaliśmy wcześniej i podtrzymujemy teraz, że pierwsze umowy komercyjne możemy podpisać w 2020 r. — mówi Filip Granek.

W lipcu spółka pozyskała ponad 10 mln zł z emisji prywatnej akcji. Na razie „potrzeby kapitałowe są zaspokojone”.

— Pieniądze z emisji wykorzystujemy m.in. na sfinansowanie ochrony własności intelektualnej, jeszcze w tym kwartale możemy złożyć kolejne zgłoszenia patentowe — mówi Filip Granek.

Sprawdź program "Venture Capital Forum", 10 grudnia 2019, Warszawa >>

Newsletter ICT
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter ICT
autor: Grzegorz Suteniec
Wysyłany raz w tygodniu
Grzegorz Suteniec
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Polecane