Chiny mają problem z płatnościami

opublikowano: 29-10-2015, 22:00

Przedsiębiorcy w Chinach coraz gorzej spłacają zobowiązania. To się odbija również na innych krajach Azji i Pacyfiku.

W Chinach wciąż utrzymuje się niepokój związany z wynikami gospodarczymi, a ponadto coraz częściej występują opóźnienia w płatnościach za faktury B2B. Oba czynniki mogą wywołać efekt domina, jeżeli chodzi o płynność finansową firm, i mają wpływ na pogarszające się prognozy dotyczące ryzyka kredytowego dla handlu B2B w całym regionie — wynika z najnowszej edycji barometru praktyk płatniczych Atradiusa. Opóźnienia w płatnościach za faktury ze względu na problemy z płynnością finansową partnerów krajowych zgłosiło aż 62 proc. badanych firm z Chin. Średnia dla całego regionu Azji i Pacyfiku to 46,3 proc. Kłopotów z tytułu formalnego ogłoszenia niewypłacalności klienta krajowego doświadczyło 27,3 proc. chińskich przedsiębiorców. Do tego wartość krajowych faktur B2B przeterminowanych o co najmniej 90 dni według respondentów z Chin, wzrosła prawie dwukrotnie — z 4,2 proc. w 2014 r. do 7,5 proc. obecnie. Zdaniem autorów raportu, sytuacja w Chinach spowoduje zwiększenie ryzyka kredytu kupieckiego w kilku krajach Azji i Pacyfiku. Znaki nadchodzącego pogorszenia już są widoczne. Na przykład w Australii i Indonezji, krajach, których gospodarki są w dużym stopniu uzależnione od eksportu surowców z Państwa Środka, łączna wartość faktur B2B dla handlu zagranicznego nieuregulowanych ponad 90 dni po terminie znacznie wzrosła w porównaniu z ubiegłym rokiem. W Australii prawie 23 proc. łącznej wartości przeterminowanych faktur zagranicznych pozostało niezapłacone ponad 90 dni po terminie, podczas gdy rok wcześniej takie zaległości stanowiły zaledwie 6,4 proc. W Indonezji odsetek ten wzrósł z 4,8 proc. do 12 proc. Co więcej, około 90 proc. respondentów w całym regionie doświadczyło opóźnień w płatnościach w ciągu ostatniego roku, a 2 proc. wartości należności odpisali jako nieściągalne. Paweł Szczepankowski, dyrektor zarządzający Atradiusa w Polsce, zwraca uwagę, że zwiększenie ryzyka kredytu kupieckiego w krajach Azji i Pacyfiku może być problemem również dla polskich firm, które przecież coraz chętniej eksportują w tym kierunku. © Ⓟ

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane