Czytasz dzięki

CPK chce wydać miliardy w Łodzi

PKP PLK budują tunel do Łodzi Fabrycznej, a CPK planuje... zbudować drugi. Rozmach inwestycyjny zaskoczył ekspertów

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) rozpoczął przygotowania do analiz przyrodniczych niezbędnych do budowy 140 km linii kolejowej z Warszawy do Łodzi. Mają nią jeździć pociągi z prędkością 250 km/h. Mikołaj Wild, prezes CPK, informuje: z dotychczasowych analiz PwC wynika, że realizacja 1 km linii kolejowej kosztuje w Polsce 40—60 mln zł, ale wyliczenia te będą weryfikowane. Zgodnie z nimi linia Łódź— Warszawa kosztowałaby 5,6—8,4 mld zł. Zakres inwestycji może się jednak znacznie zwiększyć, zwłaszcza w aglomeracji łódzkiej.

Według planów CPK, którym kieruje Mikołaj Wild, za siedem lat z Warszawy do Łodzi będziemy mogli dojechać w 45 min, a z Łodzi do Wrocławia — w 1,10 godz. Ekspresowa kolej wymaga jednak ekspresowych inwestycji.
Wyświetl galerię [1/2]

EKSPRESOWE TEMPO:

Według planów CPK, którym kieruje Mikołaj Wild, za siedem lat z Warszawy do Łodzi będziemy mogli dojechać w 45 min, a z Łodzi do Wrocławia — w 1,10 godz. Ekspresowa kolej wymaga jednak ekspresowych inwestycji. Fot. TP

Dwie nitki

Dotychczas eksperci zakładali na przykład, że linia z Warszawy do Łodzi zostanie wpięta w podziemny tunel do dworca Łódź Fabryczna, który budują PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK), i pobiegnie przez Wrocław i Wałbrzych do granicy państwa. Koszt budowy tunelu przez PKP PLK znacznie przekracza 1,5 mld zł. Okazuje się jednak, że CPK chce mieć własny łącznik.

— Dzięki temu dworzec Łódź Fabryczna będzie tętnił życiem i zgodnie z pierwotnymi założeniami wypełnią go potoki pasażerów — podkreślił Mikołaj Wild.

Dworzec, zbudowany jeszcze w poprzedniej perspektywie unijnej, jest jednym z największych w Polsce, ale jego potencjał nie jest wykorzystany, bo zrezygnowano z budowy kolei dużych prędkości. Wyciągnięte z szuflady inwestycje mają go ożywić. Konrad Majszyk, rzecznik CPK, precyzuje, że w planach spółki jest budowa nowego dalekobieżnego tunelu, równoległego do obecnie budowanego.

— Przygotowania do tej inwestycji są zaawansowane. W ciągu najbliższych dni zaczniemy bardzo ważny etap, o którym będziemy informować — mówi Konrad Majszyk, zaznaczając, że w trakcie przygotowania jest dokumentacja przetargu na opracowanie koncepcji przestrzenno-programowej i projektu budowlanego.

Jako czołowy wariant rozpatrywana jest budowa tunelu od dworca Łódź Fabryczna, przebiegającego pod centrum miasta i dworcem Łódź Kaliska, a następnie pod ul. Karolewską i Bratysławską na południowo-wschodnim skraju osiedla Retkinia. Zakończenie tunelu planowane jest w pobliżu linii kolejowej nr 14 na odcinku Łódź Kaliska—Lublinek.

W efekcie w Łodzi powstaną odcinki kolejowego quasi-metra, dzięki któremu będzie obsługiwany ruch miejski, regionalny oraz dalekobieżny.

Lepiej etapami

Eksperci nie kryją zaskoczenia. Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej, dziwi się, że choć tunel PKP PLK nie jest jeszcze gotowy, już szykujemy się do budowy kolejnego. Michał Beim, ekspert Instytutu Sobieskiego, twierdzi, że budowa łącznika CPK podniesie koszty inwestycji o kilka miliardów złotych. Przypomina, że na przykład w Lipsku planowano budowę tunelu z dwiema nitkami, bo zakładano przepustowość na poziomie 14 par pociągów na godzinę.

W Łodzi Fabrycznej jednak trudno wyobrazić sobie tak duży ruch, zwłaszcza że CPK rozważa weryfikację prognoz dotyczących pojemności lotniska w związku z zapaścią rynku lotniczego spowodowaną pandemią. Według dotychczasowych planów w I etapie port ma być przygotowany do przyjęcia 45 mln pasażerów, ale w grę wchodzi ograniczenie jego potencjału do 30 mln (z możliwością późniejszej rozbudowy). PKP PLK spodziewają się jednak dużego ruchu.

— Zdolność przepustowa tunelu, który obecnie jest budowany, będzie wynosić 15 par pociągów na godzinę. Tunel będzie umożliwiał w pełnym zakresie połączenia „kolei konwencjonalnej” wg obecnego systemu zasilania, tj. pociągów aglomeracyjnych, regionalnych i dalekobieżnych. Przykładowe relacje „konwencjonalne” to np. Kraków/Katowice—Łódź—Toruń —Bydgoszcz—Trójmiasto — informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.

Michał Beim uważa, że najpierw należy skupić się na realizacji łącznika PKP PLK, a w kolejnym etapie, kiedy lotnisko będzie mogło obsłużyć duże potoki pasażerów, przygotować wariant budowy tunelu CPK. Ekspert podkreśla też, że dużo zależy od planów samorządu marszałkowskiego dotyczących rozwoju połączeń Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Jeśli ich liczba będzie rosła dynamicznie, to w przyszłości drugi tunel może się przydać.

Tramwaj zamiast kolei

Łódzkie plany CPK nie ograniczają się do budowy tunelu dla szybkiej kolei. Spółka chce zapewnić komunikację z lotniskiem mieszkańcom całej aglomeracji. Po konsultacjach zrezygnowała z budowy linii kolejowej przez Konstantynów Łódzki, ale zadeklarowała dofinansowanie przygotowań do odbudowy prowadzącej do niego linii tramwajowej, która ma się kończyć w Lutomiersku.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane