CPK ma sześć koncepcji

opublikowano: 26-06-2019, 12:40

Sześć znanych pracowni projektowych przygotowało projekty Centralnego Portu Komunikacyjnego. Opracowania posłużą jako inspiracja do przygotowywania master planu, który będzie zlecony na początku przyszłego roku.

Terminal przykryty przezroczystą kopułą, tonący w zieleni, z pomostem dla pasażerów, z dachem w kształcie litery „x” - m.in. takie koncepcje zaproponowali projektanci, którzy wzięli udział w warsztatach architektonicznych zorganizowanych przez Ambasadę Wielkiej Brytanii oraz spółkę Centralny Port Komunikacyjny (CPK).

- Zaprosiliśmy do współpracy znaczących architektów z ogromnym bagażem wiedzy, zawodowych doświadczeń i kreatywności. To był dobry pomysł. Zderzenie śmiałych koncepcji z oczekiwaniami inwestora okazało się głęboko inspirujące, otwierając nam niekiedy oczy na nietypowe rozwiązania, których nie braliśmy wcześniej pod uwagę – mówi Dariusz Sawicki, członek zarządu CPK odpowiedzialny za część lotniskową.

Inwestor nie jest zobowiązany do wykorzystania żadnej z koncepcji.

Konsultacje z architektami to kolejny etap przygotowań do projektowania lotniska. W połowie kwietnia rozpoczął się proces uzgodnień strategicznych z partnerami branżowymi, w pierwszym spotkaniu wzięło udział ponad 60 przedstawicieli firm, które będą z CPK korzystać lub świadczyć dla portu usługi. Spółka otrzymała od nich ponad 400 uwag i propozycji. W ramach współpracy z IATA (Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych) powstał komitet konsultacyjny, który pomoże w zaplanowaniu nowego lotniska. Pierwsze spotkanie odbędzie się 18 lipca.

Na przełomie 2019 i 2020 roku CPK planuje wskazać doradcę strategiczno-technicznego – międzynarodowy podmiot z doświadczeniem w projektowaniu i budowie portów przesiadkowych. W tym roku CPK zleci plan generalny Portu Lotniczego Solidarność, czyli master plan. 

 

Foster+Partners. Pracownia zaproponowała budowę dwóch terminali: głównego podobnego do „klucza” i uzupełniającego w kształcie litery „X”, który ma powstać w drugim etapie. Tym samym zaproponowała modułową budowę lotniska, które będzie można rozbudowywać. Obie części mają być ze sobą zintegrowane, np. dzięki wahadłowej kolejce. Znakiem rozpoznawczym terminalu ma być półprzezroczysta konstrukcja, która zapewni dostęp światła słonecznego do całego budynku. Jego wnętrze wypełnią naturalne drzewa (projektanci mieli inspirować się Puszczą Kampinoską).

Grimshaw. Koncepcja architektów zakłada wykorzystanie sześciu czynników: dużej ilości naturalnego światła, minimalnej długości i „piętrowości” przesiadek, nawiązania do lokalnych uwarunkowań i „ducha miejsca”, zrównoważonego rozwoju, maksymalizacji przychodów z części komercyjnej i dobrych możliwości przesiadkowych. Konstrukcja terminalu jest przejrzysta, nawiązująca do typowego polskiego miejskiego rynku. Możliwe są sposoby etapowania budowy lotniska, które różnią się m.in. wielkością terminalu i odległością między drogami startowymi.

Chapman Taylor. Koncepcja zakłada schowanie bazowej części terminala pod potężną przezroczystą kopułą ulokowaną między dwoma pasami startowymi. Budowla będzie składała się z sześciu poziomów. Najniżej znajdą się perony kolejowe. Na kolejnych „piętrach” znajdą się m.in. poziom przesiadkowy dla pasażerów kolei, przyloty i odloty, saloniki business lounge i część komercyjna m.in. ze sklepami i restauracjami. Wygląd poziomów ma być inspirowany sześcioma krajobrazami Polski: wybrzeżem, jeziorami, nizinami, wyżynami, kotlinami i górami. 

Zaha Hadid Architects. Wywodząca się z Wielkiej Brytanii firma z potężnym dorobkiem architektonicznym, przygotowała trzy równorzędne wizje CPK, które opierają się na odmiennym podejściu do połączenia lotniska z koleją. Wszystkie trzy łączy dobre doświetlenie przestrzeni lotniska, które jest możliwe dzięki użyciu wielkopowierzchniowych przezroczystych elementów, a także wkomponowanie we wnętrze terminalu bujnej roślinności w połączeniu z przemyślanym systemem służącym do jej utrzymywania w polskich warunkach klimatycznych.

Benoy. CPK powstanie na obszarze większym od Manhattanu, dlatego biuro zaprezentowało całościową propozycję zagospodarowania portu lotniczego wraz z okolicznymi terenami, czyli obszarem Aiport City. Projekt kładzie nacisk na ekologię i zrównoważony rozwój. Proponuje zbudowanie wokół portu przyjaznego mieszkańcom „zielonego” Airport City. Wewnątrz terminalu architekci położyli nacisk na maksymalne doświetlenie powierzchni i dużą ilość zieleni. Ten projekt jako jedyny zakłada budowę dróg startowych w układzie północ-południe, a nie wschód-zachód.

Pascall+Watson. To najbardziej ogólna koncepcja. Prezentuje rozwiązania stosowane w portach lotniczych w Europie i Azji (np. w Londynie, Monachium, Hongkongu i Abu Dhabi), sugerując, które z nich warto zaadaptowa. Na potrzeby prezentacji zestawiono ze sobą ideę „megahubu” (nawiązując do nowego lotniska w Stambule) i „multi-hubu”, wskazując Changi w Singapurze (na zdjęciu). CPK ma być hubem, który dzięki wygodnym przesiadkom lotniczym, rozwiniętej sieci kolejowej i drogom szybkiego ruchu w sąsiedztwie stanowić integralną część europejskiego transportu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy