CPK organizuje strategiczny międzynarodowy kongres

Partnerem publkacji jest CPK
opublikowano: 2022-12-20 16:01
zaktualizowano: 2022-12-20 20:58

Przekształcenie infrastruktury transportowej w regionie Trójmorza w nowoczesny, zrównoważony, efektywny i w pełni zintegrowany system transportu publicznego, rozwój sieci Kolei Dużych Prędkości (KDP) w Polsce i krajach Trójmorza czy stymulacja rozwoju gospodarczego dzięki projektom kolejowym – to jedne z najważniejszych wątków międzynarodowego kongresu organizowanego przez Centralny Port Komunikacyjny. Już w styczniu odbędzie się pierwszy branżowy kongres Railway Direction Days 2023

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Na całym świecie rządy i władze lokalne inwestują w transport publiczny, aby zwiększyć mobilność mieszkańców oraz zmniejszyć negatywny wpływ transportu drogowego na środowisko, tworząc bardziej ekologiczny świat. Dlatego też w Europie Środkowo-Wschodniej realizowane są obecnie znaczące inwestycje infrastrukturalne. Te przełomowe projekty nie tylko wzmocnią region centralny i wschodni Europy na arenie Unii Europejskiej, ale także zapewnią mu zrównoważony i szybki wzrost gospodarczy, jednocześnie znacząco poprawiając bezpieczeństwo całej Europy. Kluczową rolę w przekształceniu istniejącej infrastruktury w zrównoważoną sieć transportową odgrywa transport kolejowy, w szczególności koleje dużych prędkości (KDP).

Transueropejska Sieć Transportowa

Rozwój KDP został umieszczony przez Komisję Europejską w centrum polityki transportowej UE. Wykorzystując ten impuls, kraje UE należące do Inicjatywy Trójmorza rozwijają swoje sieci kolejowe, budując pierwsze odcinki linii kolei dużych prędkości. Projekty, takie jak Centralny Port Komunikacyjny (CPK) w Polsce, Rail Baltica i KDP V4, wniosą istotny wkład w realizację polityki UE w zakresie Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) oraz celów strategii inteligentnej i zrównoważonej mobilności, czyniąc Europę znacznie lepiej skomunikowaną, zintegrowaną i bezpieczną.

Plany budowy kolei dużych prędkości w krajach Trójmorza są zbieżne z priorytetami transportowymi UE. Zdecydowana większość planowanych linii KDP została zaakceptowana przez Komisję Europejską jako element sieci TEN-T oraz europejskich korytarzy transportowych w ramach trwającej rewizji rozporządzenia o wytycznych dla rozwoju TEN-T. W opinii KE kluczowe inwestycje CPK powinny stanowić priorytety polityki inwestycyjnej UE, a ich realizacja powinna stać się wkładem Polski do europejskiego systemu transportowego.

Dyskusje o modernizacji transportu

Tym właśnie tematom poświęcona będzie pierwsza edycja kongresu Railway Direction Days, który odbędzie się w Warszawie 18-19 stycznia 2023 r. To dwa dni debat i dyskusji na temat korzyści płynących z transformacji infrastruktury transportowej w regionie Trójmorza. Szczególnym aspektem zaplanowanych rozmów będzie wpływ rozbudowy i modernizacji sieci kolejowej w regionie na gospodarkę państw Europy Środkowo-Wschodniej, dekarbonizację systemów transportu, a także zwiększenie odporności i zdolności obronnych europejskich państw.

Centralny Port Komunikacyjny wniesie istotny wkład w realizację polityki UE w zakresie Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T).

— Megaprojekty infrastrukturalne, realizowane na terenie krajów Trójmorza, pozwolą na stworzenie gęstej i interoperacyjnej sieci KDP w regionie, wypełniając brakujące połączenia transgraniczne w Europie Środkowo-Wschodniej i budując przyszłość europejskiej mobilności. Pierwszy kongres Railway Direction Days daje niepowtarzalną okazję gruntownego przedyskutowania, zaplanowania i skoordynowania realizowanych przez kilka państw projektów modernizacji infrastruktury transportowej — powiedział Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Kongres RDD 2023 zgromadzi prawie 40 panelistów z kilkunastu krajów — ekspertów branży transportowej. W tym gronie znajdą się m.in. Agnis Driksna, prezes zarządu RB Rail, odpowiadającej za realizację projektu Rail Baltica, Radek Čech, dyrektor departamentu współpracy międzynarodowej oraz UE w Správa železnic, Monika Heiming, dyrektor wykonawczy European Rail Infrastructure Managers, czy Mark Sadler, kierownik jednostki ds. zarządzania funduszami klimatycznymi w Banku Światowym. W trakcie 2 dni kongresu odbędzie się 9 paneli o tematyce infrastrukturalnej i transportowej, w tym np. „Rozwój sieci KDP jako impuls do rozwoju gospodarczego krajów Inicjatywy Trójmorza”, „Znaczenie projektów kolejowych w regionie Trójmorza dla wzmocnienia bezpieczeństwa i odporności UE i jej sąsiadów” czy „Zakres i proces inwestycyjny KDP” oraz „Perspektywa pasażera w odniesieniu do KDP”. Szczegółowy program oraz listę panelistów można znaleźć na stronie www.railwaydirectiondays.com.

Możliwości rozwoju KDP

Co ważne, w trakcie konferencji zaprezentowany zostanie raport „KDP w Regionie Trójmorza”, opracowany przez firmę konsultingową Steer Group, przedstawiający przegląd projektów infrastrukturalnych kolei dużych prędkości w regionie Trójmorza w perspektywie 2030 r. Publikacja obejmuje m.in. perspektywę sieciową oraz ekonomiczne i środowiskowe aspekty rozwoju KDP w tym regionie. Uwzględnione zostaną również korzyści związane z bezpieczeństwem i odpornością, wynikające z utworzenia gęstej i interoperacyjnej sieci KDP w regionie.