CSR już nie taki straszny

opublikowano: 14-03-2014, 00:00

Strategie: Firmy z sektora MSP coraz śmielej otwierają się na społeczną odpowiedzialność biznesu. To efekt dotacji i wymagań większych graczy

Społeczna odpowiedzialność biznesu? To nie dla nas — mówi wielu przedsiębiorców z sektora MSP. Niektórzy wciąż podchodzą do obszaru CSR (Corporate Social Responsibility), z obawami i odbierają go jako ryzyko. Ale jednocześnie coraz więcej przedstawicieli małego biznesu przekonuje się do tego typu działań.

WAŻNY KAŻDY ETAP: — Strategia CSR to dopiero początek. Partnerzy biznesowi będą chcieli sprawdzić, w jakim stopniu firma wypełnia swoje deklaracje. Dlatego tak ważne jest raportowanie — podkreśla Robert Sroka, ekspert od CSR w Crido Taxand. [FOT. MW]
WAŻNY KAŻDY ETAP: — Strategia CSR to dopiero początek. Partnerzy biznesowi będą chcieli sprawdzić, w jakim stopniu firma wypełnia swoje deklaracje. Dlatego tak ważne jest raportowanie — podkreśla Robert Sroka, ekspert od CSR w Crido Taxand. [FOT. MW]
None
None

Odczarowywanie CSR

O większym zainteresowaniu świadczy coraz większa liczba projektów CSR składanych w konkursie grantowym organizowanym przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). Pierwszy nabór, który odbył się wiosną ubiegłego roku, przyciągnął zaledwie 107 wnioskodawców. Dotacje miały być rozdzielane regionalnie, ale w dwóch województwach — opolskim i podlaskim — nie znalazła się żadna firma zainteresowana pieniędzmi. W kolejnym konkursie — z początku tego roku — aktywność przedsiębiorców zainteresowanych wsparciem na CSR znacznie się poprawiła.

Firmy złożyły trzy razy więcej wniosków, a ich wartość była trzykrotnie większa niż budżet przeznaczony na konkurs. Tym razem chętni na dotacje znaleźli się w każdym województwie. CSR ma wielkie oczy, tymczasem nie ma się czego bać — przekonują eksperci. Od czego zacząć? Po pierwsze — od właściwego rozumienia tego, czym jest ten obszar. Jak wskazują badania, większość przedsiębiorców wciąż ma z tym problem.

— Najwyższy czas odczarować w Polsce rozumienie społecznej odpowiedzialności biznesu i utożsamianie jej z działaniem filantropijnym. To błąd. Podoba mi się ostatnia definicja Komisji Europejskiej — CSR to po prostu odpowiedzialność przedsiębiorstwa za wpływ na otoczenie. Dobrze, aby firmy rozumiały ją jako systematyczne podejście do zarządzania — podkreślał Rafał Rudzki, menedżer z PwC podczas ostatniego panelu CSR zorganizowanego przez Francuską Izbę Przemysłowo-Handlową.

Bez strategii ani rusz

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Podstawowym warunkiem otrzymania dotacji w konkursie z dotacjami było stworzenie strategii CSR. Jak to zrobić?

— Strategię CSR buduje się tak, jak strategię biznesową. Trzeba powołać zespół zajmujący się tą tematyką. Zaczynamy od misji, określamy wizję i obszary działań — rozróżniamy obszar środowiskowy, pracowniczy i zaangażowania społecznego. Potem stawiamy cele strategiczne, wyznaczamy pewne wskaźniki, które chcemy osiągnąć, a następnie dokładamy do tego przedsięwzięcia, które pozwolą osiągnąć zakładane wskaźniki. To bardzo ważne, aby strategie były dostosowane do tego, co dzieje się na rynku i w branży — podkreśla Robert Sroka, ekspert od CSR w Crido Taxand.

Chcą, bo muszą

Mniejsze firmy coraz bardziej angażują się w działania CSR także dlatego, że taki jest wymóg większych rynkowych graczy.

— Często małe firmy pukają do drzwi większych firm, chcąc zrobić z nimi biznes, i okazuje się, że muszą podpisać deklarację związaną z przestrzeganiem np. kodeksu postępowania. Duzi gracze nakładają coraz większe zobowiązania pozafinansowe lub włączają do przetargów pozafinansowe kategorie oceny, a więc przykładowo, czy partner spełnia określone normy środowiskowe. To pozytywny trend — ocenia Maciej Balcerzak, koordynator CSR w Orange Polska.

Jeśli już działamy w obszarze CSR, warto pamiętać o raportowaniu danych pozafinansowych. Z roku na rok rośnie liczba firm, które nie mają pod tym względem nic do ukrycia.

— Raportowanie jest bardzo ważne, bo potwierdza wiarygodność. Deklaracje dotyczące CSR nie wystarczą, bo zawsze może znaleźć się kontrahent, który powie: „sprawdzam”. A zdarza się to coraz częściej, zwłaszcza wśród większych partnerów biznesowych. Także inwestorzy zwracają coraz większą uwagę na pozafinansowe dane o spółkach. Chcą być pewni, że inwestując w spółkę, nie narażają się na rodzaje ryzyka operacyjnego, z którymi spółki sobie nie radzą. Obecnie już co piąty dolar na świecie jest inwestowany z uwzględnieniem danych pozafinansowych spółek — podkreśla Robert Sroka.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwester Sacharczuk

Polecane