Cyberprzestępcy zarzucają sieci na małe firmy

opublikowano: 14-11-2018, 22:00

Polskie spółki z sektora MŚP zaniedbują swoje elektroniczne bezpieczeństwo. Ataki hakerów są coraz bardziej wymyślne.

Liczba cyberataków skierowanych przeciwko biznesowi systematycznie rośnie. W ubiegłym roku aż 82 proc. polskich przedsiębiorstw zanotowało przynajmniej jeden taki incydent, a co czwarta firma przynajmniej dziesięć — wynika z raportu „Global Risks Report 2018”, przygotowanego przez firmę Marsh. Problem w coraz większym stopniu dotyczy małych i średnich przedsiębiorstw.

— Cyberataki w największym stopniu wymierzone są w duże firmy i korporacje, ale te mają odpowiednie środki i struktury, żeby takim zagrożeniom przeciwdziałać. Przedsiębiorstwa MŚP do tej pory były w takim starciu niestety niemal bezbronne — do niedawna wykrywanie i obrona przed takimi atakami były drogie. Ponadto w małym biznesie często brakuje specjalistów od IT, a tym bardziej specjalnych działów IT. To zresztą zrozumiałe, bo po co w małej, firmie, np. budowlanej, dział IT? — komentuje Wojciech Gołębiowski ze spółki Veronym, zajmującej się badaniem zagrożeń w sieci i zapewnianiem cyberbezpieczeństwa.

— MŚP trudno jest chronić się przed atakami, które są coraz bardziej różnorodne. Nowością w 2018 r. są działania typu „cryptominer”. To oprogramowanie, dzięki któremu zainfekowane komputery, bez wiedzy ich właścicieli, wykopują krypto waluty, np. Bitcoiny, Ethereum czy Monero. W 2018 roku swoją aktywność zwiększyło np. złośliwe oprogramowanie o nazwie Smoke Loader, występujące też jako Dofoil — zwraca uwagę Wojciech Gołębiowski.

— Cyberprzestępcy mogą również blokować dostęp do zawartości komputera czy telefonu, a także wykradać dane czy infekować komputer i uszkadzać oprogramowanie. Prosty antywirus wykryje i zabezpieczy tylko przed częścią zagrożeń, a tymczasem najczęściej wykorzystywaną metodą cyberataków jest phishing, mający na celu zmylenie użytkownika i nakłonienie go do wykonania określonej operacji — tłumaczy Wojciech Gołębiowski.

Ataki hakerów powodują straty finansowe — utratę przychodu, klientów oraz koszty operacyjne. Są one bardzo wysokie, ponieważ większość incydentów wykrywana jest długo po tym, gdy miały miejsce. Najlepsze efekty obronne dają zabezpieczenia łączące różne systemy oraz te działające prewencyjnie. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Cyberprzestępcy zarzucają sieci na małe firmy