Cyfrowa transformacja w praktyce

Puls Biznesu, Partnerem publikacji jest: Microsoft
29-03-2018, 22:00

Na Stadionie Narodowym odbyła się impreza organizowana przez Microsoft i CIONET, poświęcona praktycznym aspektom zmian cyfrowych. Cyfryzacja to nie tylko proces technologiczny, ale też wyzwanie dla zarządów firm

Nikogo dzisiaj w biznesie nie trzeba przekonywać do „przechodzenia na cyfrę”, ale dla wielu niewiadomą jest jej tempo i skala. Często pokutuje przeświadczenie, że jest jeszcze na wszystko czas, a aplikacje są wdrażane ad hoc, co finalnie prowadzi do tego, że globalne korporacje mają 10 różnych CRM- -ów, kilka wewnętrznych sieci, a najważniejsze sprawy i tak są dogadywane w mediach społecznościowych, na spotkaniach, czy poprzez e-maile. Nieuchronny proces integracji wszystkich systemów jest czasochłonny i kapitałochłonny, a konkurencja w tym czasie nie śpi. Dlatego dobre zaplanowanie wdrożenia cyfrowych zmian trafi już na agendy zarządów firm działających w Polsce. Są one coraz bardziej świadome, że oznacza to skuteczne zarządzanie procesami, umożliwia szerszą ekspansję na rynku, a przez to utarcie nosa konkurencji. W kontekście wszechogarniającej digitalizacji mówi się dużo o cyfrowej gospodarce, a mniej o tym, że dotyczy ona wszystkich organizacji bez względu na wielkość czy obszar działania. Bez urzędów, służby zdrowia, szkół czy przedszkoli wykorzystujących owoce digitalizacji — nie będzie cyfrowej gospodarki.

WZORZEC DLA FIRM
Zobacz więcej

WZORZEC DLA FIRM

Podczas Digital Business Transformation Summit firmy Digital Excellence, CIONET oraz Microsoft przedstawiły Digital Excellence Model — czyli model Cyfrowej Gotowości Przedsiębiorstw. Fot. ARC

Cyfrowa Gotowość Przedsiębiorstw

Konkurowanie w erze cyfrowej wymusza na przedsiębiorstwach zapewnienie gotowości całej organizacji do procesu zmian. Tworzenie nowych modeli działania, ewolucja sposobów komunikacji i współpracy, prototypowanie usług, modeli biznesowych i nowych rozwiązań produktowych w świetle wyzwań transformującego się rynku i ewolucji przyzwyczajeń klientów wymaga nowego spojrzenia i podejścia do wdrażania technologii. Mając na uwadze podniesienie efektywności zmiany cyfrowej w poszczególnych branżach gospodarki, Digital Excellence, CIONET oraz Microsoft przedstawiły Digital Excellence Model — model Cyfrowej Gotowości Przedsiębiorstw. Powstał on w efekcie konsultacji z polskimi liderami biznesu — praktykami, którzy na co dzień korzystają z potencjału technologii w rozwoju swoich organizacji.

— Cyfrowa transformacja polega nie tylko na wprowadzaniu pojedynczych usprawnień czy technologii w struktury przedsiębiorstwa, ale jest to proces głęboko wpisany w jego struktury i kulturę, bez względu na charakter prowadzonej działalności i branżę. Co więcej, inicjatywy cyfrowe i odpowiedzialność za transformację w organizacjach dawno już przestały być domeną IT, wymagając zaangażowania wszystkich zespołów firmy, a ich liderzy — menedżerowie cyfrowej zmiany — często sami wywodzą się z innych działów firmy. Sytuacja ta powoduje również, że w procesy te są często zaangażowani przedstawiciele zarządów i menedżerowie, odpowiadający za działalność operacyjną, włączając dyrektorów generalnych i prezesów zarządu — mówił Paweł Jakubik, dyrektor ds. Transformacji Cyfrowej w polskim oddziale Microsoftu.

Cztery ścieżki

W trakcie Digital Business Transformation Summit uczestnicy mogli wziąć udział w czterech ścieżkach tematycznych: finanse i ubezpieczenia, handel i usługi, miasto i zdrowie oraz przemysł i energetyka. To pokazuje, że cyfrowa transformacja zagościła w każdej dziedzinie ludzkiej aktywności.

— Cyfrowa transformacja to obecnie nie wybór, ale konieczność. Co więcej, jest to proces inspirowany i inicjowany przez zarządy organizacji w dużo większym stopniu niż przez działy IT. Wygrają ci, którzy będą potrafili wykreować nowe potrzeby klientów i wykorzystywać do ich realizowania nowe technologie. To, czy firmie uda się udźwignąć wyzwania cyfrowej transformacji, zależy jednak przede wszystkim od przygotowania organizacji, ludzi i narzędzi. Ten, komu się to uda — przetrwa — mówił Bartosz Górczyński, Managing Director CIONET Polska.

Złoto XXI wieku

Cyfrowa gospodarka to także rewolucyjne podejście do danych, traktowanych jako złoto naszej ery. Już dzisiaj przechowywanie danych często odbywa się w serwerowniach ukrytych gdzieś w górach, jak do niedawno przechowywano tylko złoto i rezerwy walutowe.

— Widzę gotowość wśród polskich przedsiębiorstw i instytucji do tego, by rozwijać projekty zmierzające do monetyzacji danych w organizacji. Dane stają się nową walutą i mają wysoką wartość, dla konsumentów oraz dla biznesu. Biznes już to wie i inwestuje w technologie, które umożliwią mu realizację projektów w tym zakresie. Monetyzacja danych jest nierozerwalnie związana z rozwojem sztucznej inteligencji. Rok 2018 pokaże, że szybko transformujące się organizacje, które najsprawniej zarządzają danymi i są w stanie przekształcić je na wymierny zysk, znajdą się na drodze do poprawy efektywności operacyjnej i lepszego dotarcia do klientów. Zdaniem 82 proc. uczestników badania „Liderzy cyfryzacji”, realizowanego przez Microsoft, zaawansowane technologie analityczne i zarządzanie danymi pomagają w poznaniu potrzeb i zwyczajów konsumentów. Polscy menedżerowie przyznają, że w centrum zainteresowania jest klient. Zapewnienie mu pozytywnego doświadczenia i pozyskanie lojalności stało się fundamentem sukcesu biznesowego — mówiła Magda Taczanowska, dyrektor sektora Enterprise w polskim oddziale Microsoftu.

Dane to siła napędowa cyfryzacji, a jej zasoby lawinowo przyrastają w każdej organizacji. By stały się realnym paliwem wzrostu i zapewniły nowe źródła przychodów, wymagają zastosowania odpowiednich narzędzi z obszaru analityki, machine learning i sztucznej inteligencji. Naukowcy z Wydziału Automatyki, Elektroniki i Informatyki we współpracy z ekspertami Centrum Biotechnologii z Politechniki Śląskiej analizują ogromne zbiory danych oparte na chmurze Microsoft Azure. W rezultacie osiągnęli 54-krotne skrócenie czasu analiz medycznych, pacjentów zmagających się z nowotworami. Innym przykładem jest grupa Naspers, właściciel popularnego w Polsce serwisu OLX. Decydując się na budowę kompleksowego rozwiązania klasy BI, Naspers jest w stanie zarządzać terabajtami generowanych informacji, wyciągając na ich podstawie wnioski poprawiające działalność operacyjną w myśl podejścia „data driven business”. Dzięki dostępowi do informacji w czasie rzeczywistym mają oni możliwość wprowadzania zmian na bieżąco, lepiej odpowiadając na potrzeby klientów.

Okiem eksperta - Magda Taczanowska, dyrektor sektora Enterprise w polskim oddziale Microsoftu

Dane to paliwo cyfryzacji

W co trzeciej organizacji liderem cyfrowej zmiany jest przedstawiciel ścisłego zarządu firmy. Widać wyraźnie, że jest to strategiczny temat niezależnie od skali prowadzonego biznesu i branży. Dzisiaj już nikt nie zadaje sobie pytania o sens cyfryzacji, ale o jej tempo i skalę. Dla ponad połowy dużych polskich przedsiębiorstw ma ona kluczowe znaczenie. Decydenci rozumieją, że bierne obserwowanie zmian może okazać się ryzykowne, ponieważ cyfrowa transformacja otwiera zupełnie nowe obszary działania i redefiniuje warunki rynkowej gry. Jest ona warunkiem skutecznego konkurowania, a przecież nikt z polskich przedsiębiorców nie chce oglądać pięt uciekającej konkurencji.

Symbolem cyfrowej transformacji jest chmura obliczeniowa, która oferuje elastyczny dostęp do nieograniczonej mocy obliczeniowej pozwalającej na przetwarzanie i faktyczne wykorzystanie gigantycznych zasobów danych. Bez dostępu do chmury rozwiązania z obszaru Przemysłu 4.0, Internetu Rzeczy czy sztucznej inteligencji byłyby dostępne jedynie dla wybranych. Cyfryzacja przenika obecnie każdy element działalności biznesowej. Jednak to budowanie relacji z klientami zostało uznane za priorytet przez większość badanych menedżerów. Wśród najważniejszych technologii temu służących czterech na pięciu decydentów wskazało na zaawanasowaną analitykę i zarządzanie danymi. Opinie te potwierdzają, że paliwem cyfryzacji są dane. Kluczowe znaczenie ma ich wykorzystanie w ramach kompleksowego systemu zarządzania firmą opartego na technologii.

Model Cyfrowej Gotowości

Digital Excellence Model obejmuje pięć kluczowych obszarów gotowości cyfrowej organizacji, które zdaniem ekspertów, powinny być punktem wyjścia w procesie transformacji firmy:

- Otwarta perspektywa strategiczna (Open strategic perspective)

- Cyfrowe doświadczenie klienta (Digital customer experience)

- Kompetencje cyfrowe (Digital competence)

- Potencjał transformacyjny (Transformational capabilities)

-Efektywna organizacja (Efficient organization)

W każdym obszarze modelu zdefiniowane są przejawy świadczące o potencjale cyfrowej transformacji, takie jak np. przywództwo transformacyjne, kultura innowacji, procedury adaptacji czy startupowy sposób myślenia w przypadku analizy potencjału transformacyjnego. Odzwierciedlają one specyficzne zdolności organizacyjne, które są wymagane dla firm konkurujących na rynku i odnoszących sukcesy w erze cyfrowej. Lista przejawów budowana jest poprzez praktyczne obserwacje i informacje zwrotne od organizacji, które odniosły sukces w cyfrowej transformacji.

Źródło: Praca nad modelem to współpraca zespołu Digital Excellence Group, rady programowej społeczności CIONET, składającej się z kilkudziesięciu członków zarządu odpowiedzialnych za cyfrowe zmiany w organizacji, zespołu Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, którego liderem jest profesor Grzegorz Bełz, oraz zespołu Katedry Zarządzania Szkoły Głównej Handlowej, którego liderem jest profesor Piotr Płoszajski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Puls Biznesu, Partnerem publikacji jest: Microsoft

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Cyfrowa transformacja w praktyce