Cyfrowe porozumienie francusko-amerykańskie

Olaf Osica, SpotData
opublikowano: 06-02-2020, 22:00

Francja i USA osiągnęły porozumienie w sprawie podatku cyfrowego.

Francja wprowadziła go we wrześniu 2019 r., ze wsteczną mocą obowiązywania od stycznia 2019 r. Obejmuje on podmioty międzynarodowe, których globalne roczne przychody przekraczają 750 mln EUR, a we Francji 25 mln EUR rocznie. Stawka wynosi 3 proc. W odwecie USA zagroziły nałożeniem ceł zaporowych na wiele towarów francuskich w wysokości 2,4 mld EUR.

Porozumienie zakłada, że administracja amerykańska zaakceptuje obligatoryjność podatku cyfrowego na poziomie globalnym, co ma ułatwić osiągnięcie kompromisu na forum OECD, które zaproponowało wspólną formułę jego naliczania. Francja wstrzyma się natomiast z poborem podatku, choć jego naliczanie będzie trwać. Gdyby rozmowy w OECD skończyły się fiaskiem, fiskus francuski pobierze go według reguł krajowych. Perspektywy końcowego sukcesu wydają się dobre. 31 stycznia w Paryżu, gdzie znajduje się siedziba OECD, odbyła się kolejna runda rozmów.

Jej efektem jest pierwszy przełom. 137 państw uczestniczących w dialogu pod auspicjami organizacji zgodziło się pracować nad porozumieniem, aby osiągnąć je do końca roku. Postęp był możliwy, ponieważ strony zaakceptowały, że przyszły podatek będzie dotyczył nie tylko globalnych koncernów cyfrowych — takich jak Amazon, Facebook czy Apple — ale też globalnych korporacji sprzedających towary i usługi przez internet — LVMH, VW czy Tesla.

Stawką porozumienia w sprawie podatku cyfrowego jest budowa jednolitego systemu albo oparcie go na porozumieniach dwustronnych. Kluczowym powodem kontrowersji jest, będąca konsekwencją jego wprowadzenia, zmiana reguł opodatkowania firm. Obecnie zasadą jest, że firmy płacą podatki w miejscu swojej siedziby. Podatek cyfrowy zmieniałby to na miejsce prowadzenia biznesu/osiąganych przychodów.

Chcesz regularnie otrzymywać analizy ekonomiczne wspomagające prowadzenie biznesu w Polsce i Unii Europejskiej — monitoring bieżącej koniunktury, briefing regulacyjnopolityczny, analizę polskiego eksportu według branż? Zobacz ofertę PB Forecast Makro UE oraz pozostałych pakietów PB Forecast w nowym serwisie „Pulsu Biznesu” i centrum analiz SpotData. Zobacz więcej na https://www.pb.pl/forecast/

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Olaf Osica, SpotData

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu