Czas wyzwań i przemian

  • Materiał partnera
opublikowano: 09-11-2020, 13:55

Po raz kolejny Instytut Biznesu, Fundacja World Business Bridge i Akademia Ekonomiczno-Humanistyczna w Warszawie poprosiły ekspertów o skomentowanie sytuacji w czasach pandemii. Jest to bez wątpienia czas wyzwań i przemian. Czas, kiedy ważą się losy przetrwania wielu firm.

Ewa Małyszko, prezes zarządu PFR TFI
Ewa Małyszko, prezes zarządu PFR TFI
Materiał partnera

„Żyjemy w świecie, który charakteryzuje się ogromną zmiennością. Aktualnie stoimy nie tylko w obliczu transformacyjnych wyzwań gospodarczych, społecznych i środowiskowych, lecz także mierzymy się z kolejnymi kryzysami. Co więcej, są to kryzysy, które nie występują pojedynczo, ale tak jak czarne łabędzie – nadlatują stadami. Potwierdzeniem tego jest historia ostatnich dekad: azjatycki kryzys gospodarczy w 1997 r., pęknięcie bańki internetowej w latach 2000-2002, spowolnienie po zamachu na World Trade Center w 2001 r., kryzys finansowy po upadku Lehman Brothers w 2008 r., wreszcie trwający kryzys klimatyczny i pandemiczny.

Jeśli na to wszystko nałożymy trwającą rewolucję technologiczną ze wszystkimi jej konsekwencjami, zrozumiemy, że wyzwaniem dla każdej organizacji staje się zarządzanie w wyjątkowo zmiennym i niepewnym środowisku. Sądzę, że te doświadczenia powinny zwrócić naszą uwagę na to, że nie uodpornimy się na kryzysy i związane z nimi trudności, ale możemy na ich podstawie uczyć się, jak reagować na podobne wydarzenia w przyszłości”, stwierdziła Ewa Małyszko, prezes zarządu PFR TFI.

Co jest najważniejsze, jak firmy dostosowują się do trudnych czasów izolacji, jak rozwiązuje problem pracy on-line?

„Praca zdalna stała się nieodzownym elementem funkcjonowania firm i wiele wskazuje na to, że nie ulegnie to zmianie nawet po zakończeniu pandemii. Większość organizacji przeszła test gotowości w marcu tego roku, gdy nieprzewidziana sytuacja wymagała szybkiego przejścia w tryb pracy zdalnej. Analizując ostatnie pół roku można uznać, że w większości firm cały projekt zakończył się sukcesem.”, mówi Anna Czyż, Head of People and Culture w Hays Poland. Jednocześnie podkreśla, że „Obecnie firmy dysponują lepszym zapleczem technologicznym, nowymi narzędziami do pracy w rozproszonych zespołach, a przede wszystkim posiadają cenne doświadczenie. Mimo że nie każda firma równie entuzjastycznie będzie w przyszłości podchodzić do pracy zdalnej, to z pewnością home office na stałe zagości w części organizacji, które przed pandemią były mu całkowicie przeciwne. Popularyzacja pracy zdalnej będzie również wynikać z preferencji samych zatrudnionych. Obecnie pracownicy oczekują, że jeśli ich obowiązki można wykonywać z domu, to firma na stałe umożliwi im korzystanie z takiego modelu – przynajmniej w pewnym zakresie.” Anna Czyż wyjaśnia również, że „Rząd pracuje nad wprowadzeniem konkretnych zapisów do kodeksu pracy, które w sposób jasny będą regulowały tę kwestię. Oznacza to, że praca zdalna będzie formalnie zapisanym, jednym z istniejących modeli pracy, a nie tylko rodzajem benefitu pracowniczego. W związku z tym pracodawcy już teraz powinni podejmować działania, które przygotują organizację na nadchodzące zmiany. Wiele niezbędnych rozwiązań udało się firmom wypracować jeszcze w marcu. Teraz pozostaje im tylko dostosować model zdalny do codziennych operacji i wdrożyć odpowiednie procedury."

Newsletter ICT
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter ICT
autor: Grzegorz Suteniec
Wysyłany raz w tygodniu
Grzegorz Suteniec
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Bez wątpienia jednym z wygranych obecnych czasów jest branża informatyczna, która właściwie ma więcej zamówień niż specjalistów mogących zrealizować wszelkie potrzeby płynące z rynku.

Jakie wdrożenia wymusiła pandemia?

Stefan Karmaza, prezes zarządu, Vectio
Stefan Karmaza, prezes zarządu, Vectio
Materiał partnera

Stefan Karmaza, prezes zarządu, Vectio opowiada: „Przed pandemią, nasi klienci korzystali z manualnego, skomplikowanego procesu, aby „wpisać Kontrahenta na listę Dostawców”. Aktualnie na dużą skalę wdrażamy tzw. Supplier Self-Service. Czyli nasi klienci wprowadzają numer NIP potencjalnego dostawcy, a platforma Vectio Business Platform automatycznie pobiera wszystkie dane rejestrowe, status płatnika VAT, VAT EU, status na czarnej czy czerwonej liście dostawców, informacje z KRD itd. Jeżeli weryfikacja jest pozytywna, czyli platforma nie wykryje podwyższonego ryzyka (korzystamy ze sztucznej inteligencji do analizy i zarządzania ryzykiem) to wprowadzany jest adres mailowy dostawcy i cały proces jest przekazywany do niego. Dodatkowo położono nacisk na okresową weryfikację kontrahentów. Wcześniej, jeżeli z jakąś firmą współpracowano przez kilka lat, traktowano ją jako wiarygodnego partnera. Niestety wiarygodny kontrahent wczoraj nie oznacza, że nadal taki jest. Dlatego wdrażamy okresową weryfikację, czyli moduł, który regularnie sprawdza wskaźnik ryzyka danego kontrahenta.” Również firma Arcus dostosowała swoje usługi do czasów pandemii. Sprawdziło się mobilne drukowanie i bezkontaktowa praca z dokumentami papierowymi. Szereg udostępnionych aplikacji zapewnia zdalne korzystanie z funkcji urządzeń drukujących. Arcus Kyocera MDS pozwala na całkowicie zdalne zarządzanie flotą drukarek oraz mfp i kosztami powstawania dokumentów. “Z dowolnego miejsca możliwe jest monitorowanie stanu urządzeń, instalowanie aplikacji HyPAS, zdalne zamawianie materiałów eksploatacyjnych. Umożliwia to na łatwe identyfikowanie problemów i ich szybkie usuwanie bez konieczności fizycznej ingerencji administratora floty lub technika.”, mówił Łukasz Rumowski, dyrektor Działu Rozwoju Produktu, Arcus SA.

Łukasz Rumowski, dyrektor Działu Rozwoju Produktu, Arcus SA.
Łukasz Rumowski, dyrektor Działu Rozwoju Produktu, Arcus SA.
Materiał partnera
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Partner materiału Fundacja WBB

Polecane