Czego najbardziej potrzeba twoim podwładnym

DCZ
opublikowano: 16-02-2007, 00:00

Pracownicy uważają, że przełożeni nie dbają o rozwój ich karier i nie informują o tym, co się dzieje w firmie.

Pracownicy uważają, że przełożeni nie dbają o rozwój ich karier i nie informują o tym, co się dzieje w firmie.

— To najsłabsze punkty firm, w których badamy nastroje i satysfakcję pracowników —stwierdza Aneta Karwowska z firmy doradczej Bigram.

Pracownicy najczęściej skarżą się na złą komunikację z kadrę zarządzającą. Uważają, że w ogóle nie interesuje się ona problemami podwładnych ani nie przekazuje im informacji o tym, co dzieje się w firmie. Nie widzą możliwości rozwoju, narzekają, że ich ścieżki kariery zatrzymały się lub w ogóle są w firmie niejasne, a awanse nieprzejrzyste.

— Takie opinie wyrażają zwłaszcza osoby pracujące w firmie 4-5 lat. Są też niezadowolone z zarobków i pakietów socjalnych — podsumowuje kilkuletnie obserwacje wyników badań specjalistka z Bigramu.

Badania nastrojów to usługa ciągle jeszcze rzadko zamawiana przez pracodawców, szczególnie przez firmy z polskim kapitałem.

— Osoby zarządzające bardziej koncentrują się na wynikach finansowych. A szkoda. Poznanie opinii podwładnych wielu szefom wyszłoby na dobre, zwłaszcza gdy zaczynają narzekać na wysoką fluktuację, a na rynku pracy coraz trudniej o bardzo dobrych specjalistów — uważa Aneta Karwowska.

Cyklicznie, co rok, dwa wykonują takie badanie przede wszystkim firmy międzynarodowe, na przykład KPMG.

— Chcemy wiedzieć, czy nasi ludzie są zadowoleni z pracy, zmotywowani i czy wiążą swoją karierę zawodową z naszą firmą. Opinia pracowników jest dla nas bardzo ważna — wyjaśnia Andrzej Gojny, dyrektor HR w KPMG.

Kwestionariusz wypełniany anonimowo online zawiera około 80 pytań.

— Dotyczą między innymi tego, jak pracownicy oceniają możliwość rozwoju zawodowego, dostępność szkoleń, współpracę z przełożonymi, ze współpracownikami, czy mają odpowiednią informację na temat tego, co dzieje się w firmie oraz czy ich zdaniem wynagrodzenie jest adekwatne do wykonywanej pracy — wylicza dyrektor.

Co wynika z ostatnich badań w KPMG? Okazało się, że pracownicy chcą jeszcze więcej wiedzieć, o tym co dzieje się w firmie.

— Choć mamy bardzo dobrze rozwinięty intranet, część pracowników ma niedosyt informacji o wydarzeniach w firmie. Zajmujemy się tym. Ulepszamy intranet, planujemy wprowadzenie nowoczesnych narzędzi komunikacji wewnętrznej, zwiększamy też ilość wewnętrznych spotkań, by efektywniej wykorzystać szansę na bepośrednią komunikację między pracownikami a kierownictwem. —zapowiada Andrzej Gojny.

KPMG rozszerzył program premiowy, który częściowo objął także pracowników poza kadrą kieroniczą. Pakiet socjalny wzbogacono m.in. o karty do klubów fitness. Mamom po urlopach macierzyńskich firma proponuje elastyczny czas pracy.

— Zapytaliśmy też pracowników, czy planują odejście z firmy. Około 20 proc. przyznało się, że to rozważa. To naturalne zjawisko w firmach doradczych. Fluktuacja kadr w naszej branży wynosi do 20 proc., a na zachodzie jest jeszcze wyższa — dodaje Andrzej Gojny.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DCZ

Polecane