Czego pracownicy oczekują od szefów

Marta Maj
opublikowano: 2023-10-30 20:00

Spowolnienie gospodarcze zwiększa obawy zatrudnionych, szczególnie te dotyczące ich finansów i wynagrodzeń. Czy ma to wpływ na zatrudnienie w firmach?

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • czego obawiają się pracownicy w niepewnych czasach
  • jakie oczekiwania stawiają wobec przełożonych
  • jak z tymi wyzwaniami radzą sobie firmy
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Ponad połowa (51 proc.) pracowników dostrzega pogorszenie swojej sytuacji finansowej w porównaniu z początkiem 2022 r. Z kolei w pracy 35 proc. z nich odnotowało zwiększenie obowiązków, co jednak nie skutkowało wzrostem wynagrodzenia. Pracownicy twierdzą, że pracodawcy rzadko proponują im zróżnicowane formy wsparcia finansowego i pozapłacowego za ponadprogramowe godziny. W związku z tym zwiększa się rotacja w firmach – zauważa ją ponad 30 proc. pracowników. To wyniki raportu z badania „Potrzeby pracowników 2023” zrealizowanego przez PBS na zlecenie Pluxee Polska.

Obawy zatrudnionych

W raporcie Pluxee Polska czytamy, że zatrudnieni najbardziej obawiają się większej ilości pracy przy niezmienionym wynagrodzeniu (44 proc.). Dzisiejsze realia rynkowe, które wymagają ciągłego poszerzania kompetencji i elastyczności, jak też umiejętności adaptacji i wielozadaniowości, u wielu wywołują stres. Nie dziwi więc, że jego wzrost pojawił się na drugim miejscu wśród pracowniczych obaw (37 proc.). Na podium znalazł się także lęk związany ze zmniejszoną premią lub jej brakiem (32 proc.). Co ciekawe, w porównaniu do zeszłorocznej edycji raportu, znacząco wzrósł poziom strachu przez zwolnieniem z pracy (23 proc. - wzrost o 8,6 p.p.).

Czy obawy pracowników znajdują odzwierciedlenie w środowisku zawodowym? Okazuje się, że tak. Aż 35 proc. respondentów odnotowuje w swoim miejscu pracy zwiększenie zakresu obowiązków bez dodatkowego wynagrodzenia. Ponadto co trzeci pracownik dostrzega trudną sytuację finansową w firmie.

Jak czytamy w raporcie, czynnikami, które wpływają na poziom zaangażowania pracowników, są przede wszystkim: stabilność zatrudnienia (79 proc.), duża samodzielność w wykonywaniu zadań (78 proc.), elastyczny czas pracy (63 proc.) oraz wspierający i doceniający lider (67 proc.).

- Pracodawcy powinni wziąć współodpowiedzialność za dobrostan zatrudnionych. Ogromną rolę do odegrania mają tutaj liderzy, którzy mogą budować swoje poczucie sprawczości i sensu pracy poprzez rozwijanie kultury doceniania, uważne słuchanie, transparentną komunikację, dbanie o komfort pracy w zespole oraz tworzenie przestrzeni, w której każdy może czuć się sobą i doświadczać życiowego balansu. To wszystko bardzo redukuje poziom napięcia w pracy - uważa Katarzyna Turska, dyrektor HR w Pluxee Polska.

Weź udział w konferencji “Wynagrodzenia i benefity 2024”, 30-31 stycznia, Warszawa >>

Wyzwanie dla menedżerów

Pracownicy oczekują także większego poczucia bezpieczeństwa finansowego. Jak odpowiadają na to pracodawcy? Według raportu Pluxee Polska, podwyżkę inflacyjną w ciągu ostatniego roku otrzymało mniej niż połowa zatrudnionych (47,6 proc.). Co więcej, jedynie trzech na 10 pracowników w ciągu ostatniego roku dostało np. okazjonalną premię, dofinansowanie dojazdów do pracy lub pomoc dla dzieci. Pracownikom brakuje także wsparcia pozafinansowego, np. pomocy psychologicznej, programu doceniania czy szkoleń podnoszących kwalifikacje. Aż 82 proc. badanych stwierdziło, że nie dostało takiego rodzaju wsparcia.