W przetargu na zaprojektowanie, budowę i utrzymanie punktów kontroli w Systemie Poboru Opłaty Elektronicznej Krajowej Administracji Skarbowej oferty złożyło czterech wykonawców.
Wiadomo już, jakie firmy złożyły oferty w jednym z największych przetargów ogłoszonych w ramach budowy Nowego Krajowego Systemu Poboru Opłat (NKSPO) . To przetarg na zaprojektowanie, budowę i utrzymanie punktów kontroli w Systemie Poboru Opłaty Elektronicznej Krajowej Administracji Skarbowej. Budżet zamówienia został określony na 103,05 mln zł.
Najtańszą ofertę za 41,46 mln zł brutto złożył Vitronic. Konsorcjum PolCam System MindMade (Grupa WB) zaoferowało wykonanie przedmiotu zamówienia za 50,42 mln zł, a Kapsch Telematic Services za 62, 76 mln zł brutto. Najdroższa okazała się oferta czeskiego TollNetu za 83,94 mln zł.
Cena nie jest jedynym kryterium oceny ofert. Jej waga to 30 proc. Za 40 proc. punktacji odpowiada skuteczność odczytu automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych (ANPR). Vitronic zaproponował ten parametr na poziomie 99 proc., PolCam 99 proc., Kapsch 98,00000000001 proc., a TollNet 98,1 proc.
Za 20 proc. punktacji odpowiada skuteczność określenia kategorii pojazdu. Vitronic zaproponował 98,01 proc., PolCam 99 proc., Kapsch 98,00000000001 proc., a TollNet 98,1 proc. W ramach tej kategorii ma znaczenie także liczba kategorii rozpoznawanych pojazdów. Vitronic zadeklarował 15 kategorii, PolCam 5, Kapsch 15, a TollNet 8 kategorii.
Czas realizacji IRPK to 10 proc. punktacji. Vitronic zadeklarował 15 tygodni, PolCam 16 tygodni, Kapsch 15,8571 tygodnia, a TollNet 20 tygodni.
Wcześniej przetargiem interesował się tez m.in. Sprint.
Od lipca za budowę Nowego Krajowego Systemu Poboru Opłat (NKSPO), który będzie się nazywał eToll odpowiada Ministerstwo Finansów, które w wyniku nowelizacji ustawy o drogach publicznej, zgłoszonej przez grupę posłów PiS, przejęło to zadanie od Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.
W nowym systemie nie będzie bramownic naliczających, które były niezbędne ze względu na stosowanie technologii DSRC w obecnych systemie. Podobnie jak w dotychczasowym systemie będą wykorzystywane bramownice kontrolne, służące automatycznej weryfikacji uiszczenia opłaty. To właśnie ich dotyczy postępowanie w którym dziś otworzono oferty.
Nowy system poboru opłat jest projektowany w oparciu o istniejący system SENT (system monitorowania drogowego przewozu towarów) jak również na podstawie istniejących rozwiązań wykorzystywanych aktualnie w resorcie finansów. MF zapowiedziało, że z tego względu kluczowe moduły systemu nie będą ogłaszane w postępowaniach przetargowych.
Jeszcze w lipcu szefowa KAS deklarowała, że nowy system ruszy z początkiem 2021 r. Następnie z okolic MF było słychać informacje o uruchomieniu systemu do końca lutego. Zgodnie z ustawą ma on ruszyć najpóźniej 1 lipca 2021 r. Biorąc pod uwagę zaawansowanie postępowań przetargów dotrzymanie tego terminu może być sporym wyzwaniem.
Podpis: GSU