Dlaczego jest to istotne?
- Podobnie jak w przypadku eksportu towarów, import z państw członkowskich zastąpi konstrukcja wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.
- W przypadku zakupu towarów w rozszerzonej UE, a następnie ich sprowadzenia do kraju, brak granic celnych oznaczać będzie brak procedur i dokumentów celnych. Podatek VAT określi sam podatnik (zasada samoopodatkowania — odpowiedzialność za rozliczenie VAT zostaje przeniesiona na odbiorcę towarów). Podatnik będzie musiał sam ustalić podstawę opodatkowania i moment powstania obowiązku podatkowego. To istotna zmiana w stosunku do stanu obecnego, gdzie w przypadku importu towarów podatnik po prostu rozlicza podatek na podstawie dokumentu SAD. W celu udokumentowania odliczenia podatku naliczonego, potrzebna będzie dokumentacja (np. faktura dostawcy zagranicznego z numerami podatkowymi). Do śledzenia handlu wewnątrz UE wymagane będą także nowe sprawozdania — kwartalne informacje podsumowujące oraz miesięczne raporty Intrastat.
- Do towarów znajdujących się w dniu przystąpienia do Unii Europejskiej w tranzycie stosować się będą przepisy przejściowe.
- W odniesieniu do usług związanych z wewnątrzwspólnotowym handlem towarami (np. brokerskich, przeładunkowych, transportowych) zmienią się zasady dotyczące miejsca dostawy. Odbiorcy prowadzący działalność gospodarczą muszą sami naliczać podatek VAT z tytułu takich usług.
Co należy zrobić?
- Zidentyfikować wszystkie sytuacje wewnątrzwspólnotowego nabycia dokonywane przez firmę i ich prawidłowe ujęcie podatkowe (VAT), z uwzględnieniem wszelkich ewentualnych przepisów przejściowych lub specjalnych.
- Określić właściwe procedury przepływu dokumentów i informacji dotyczących obrotu towarami
- Określić procedurę przekazywania polskiego numeru VAT UE, aby dostawca mógł zastosować stawkę 0 proc. lub zwolnienie
- Zmodyfikować systemy księgowe oraz planowania zasobów w celu prawidłowego ujmowania transakcji nabycia wewnątrzwspólnotowego i realizacji obowiązków sprawozdawczych.
Konsekwencje dla firmy
- Zniesienie kontroli granicznych powinno przyspieszyć odprawę celną i mieć pozytywny wpływ na terminy dostaw, zarządzanie łańcuchem dostaw oraz koszty związane z pozyskiwaniem towarów z innego państwa członkowskiego UE.
- Odpowiedzialność za rozliczanie VAT oraz odnotowywanie przemieszczeń towarów spocznie na firmach, nie organach celnych. Pojawią się nowe ważne obowiązki sprawozdawcze (wymóg sporządzania informacji podsumowujących i deklaracji Intrastat — nieprawidłowości będą podlegały sankcjom).
- Stosowane procedury muszą zapewnić dostęp, zbieranie i podawanie dokładnych informacji we właściwym terminie.
- Systemy księgowe oraz planowania zasobów przedsiębiorstwa muszą zostać zmodyfikowane w celu rozliczania VAT na zasadzie samoopodatkowania i spełniania dodatkowych wymogów sprawozdawczych.
- Jeśli dostawcy z UE nie będą potrafili wykazać wystarczających podstaw do stosowania zerowej stawki VAT, będą musieli naliczać ten podatek.
- Planowanie na potrzeby podatku VAT może ułatwić lub poprawić przepływy środków pieniężnych i zmniejszyć obciążenia administracyjne.
Autor jest partnerem Zespołu Vat Ernst &Young
Tomasz. [email protected]