Czytasz dzięki

Czynszowe opłaty z zamkniętego sklepu

opublikowano: 16-03-2020, 22:00

Po ukazaniu się rozporządzenia ograniczającego działalność sklepów najemcy i wynajmujący powinni przejrzeć umowy

Nie ma jeszcze decyzji, czy najemcy w centrach handlowych, którzy musieli zamknąć sklepy w związku z decyzją rządu ograniczającą ich działalność, będą mogli liczyć na upusty czynszowe ze strony właścicieli. Według Anny Szmei, prezes Retail Institute, która monitoruje sytuację w centrach handlowych, minęło za mało czasu od wprowadzenia zakazu, aby formułować jakiekolwiek wnioski.

Zobacz więcej

Centrum handlowe

Fot. FORUM

— Stworzyliśmy platformy networkingowe, w ramach których dwa niezależne zespoły centrów i sieci handlowych analizują aktualną sytuację w centrach i sieciach. Wymieniamy się wiedzą, informacjami, dobrymi praktykami, ale również wątpliwościami, których w tej sytuacji jest sporo. Oba zespoły określiły wspólne priorytety. Kwestią najwyższą jest rozporządzenie — istniejące w nim luki nie tylko grożą dalszym rozprzestrzenianiem się epidemii, ale również mogą stać się zarzewiem sporu między najemcami a wynajmującymi. Drugim krokiem jest objęcie pakietem pomocowym firm, które zostały dotknięte zakazem — np. zwolnienie ich z bieżących zobowiązań kosztowych i uwolnienie w ten sposób pieniędzy na bieżące działania. Równolegle prowadzone są prace w wielu innych obszarach, m.in. zagwarantowania najwyższych standardów bezpieczeństwa i higieny zakupów. W kolejce czekają wszystkie pozostałe kwestie — mówi Anna Szmeja.

Czynsz a siła wyższa

Zdaniem Anny Szmei, decyzje w kwestiach polityki czynszowej w czasie pandemii nie będą zapadały w formie centralnych, odgórnych rozwiązań. Będą to raczej kwestie ustalane indywidualnie między najemcą a wynajmującym. Na razie wszyscy potrzebują czasu, by rozeznać się w sytuacji i ją właściwie ocenić. Np. sieci handlowe, które mają nieraz kilkaset lokalizacji, muszą przejrzeć swoje umowy najmu w celu przypomnienia sobie zapisów mogących mieć zastosowanie w obecnej sytuacji.

Właściciele centrów natomiast muszą zagwarantować bezpieczeństwo w obiektach handlowych oraz podjąć trudne dyskusje z bankami i funduszami o możliwości przesunięcia zobowiązań kredytowych o okres obowiązywania zakazu. Dałoby to wielu zarządcom centrów zdecydowanie większą swobodę dopasowania polityki czynszowej do aktualnej sytuacji.

Według Jakuba Ziółka, partnera zarządzającego w Crido Legal, ustawy nie regulują wpływu zarządzeń wydawanych w trakcie stanu zagrożenia epidemicznego (lub stanu wyjątkowego) na zobowiązania stron umowy najmu, dlatego najważniejszym źródłem praw i obowiązków każdej ze stron będzie umowa. Przy ponownym gruntownym sprawdzaniu tekstu zawartych umów warto w pierwszej kolejności przyjrzeć się postanowieniom dotyczącym obowiązku płacenia czynszu najmu i opłat eksploatacyjnych w sytuacji wystąpienia siły wyżej, a do tej kategorii można zakwalifikować przymusowe zamknięcie obiektu handlowego.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Pejzaż handlowy

Życie w galeriach od soboty zmarło. Na terenie Galerii Północnej np. znajduje się ponad 200 sklepów i salonów usługowych, a w poniedziałek było otwartych 20.

— Jest to zarówno skutek wprowadzonych przez organy państwowe ograniczeń, jak też podjętych przez nas kroków, w tym odwołania dodatkowych atrakcji i wydarzeń rozrywkowych. W przypadku sklepów, które mogą być otwarte, dopuszczamy elastyczne godziny pracy. Niektóre firmy kierują sprzedaż do kanału e-commerce. Zdajemy sobie sprawę, że prowadzenie działalności w obecnej sytuacji nie jest łatwe, dlatego wspieramy naszych najemców, traktując priorytetowo bezpieczeństwo wszystkich osób przebywających na terenie naszej galerii — mówi Emilia Szkudlarek, dyrektor marketingu Galerii Północnej.

Pracownicy galerii pracują zdalnie (pojedyncze osoby są na dyżurze). Pracują natomiast firmy sprzątające, techniczne i ochroniarskie, ale liczba osób została znacznie zmniejszona. Ochrona jest przeszkolona i posiada środki ochrony osobistej (maseczki) na wypadek konieczności udzielenia komuś pomocy przedmedycznej. Ponadto na terenie galerii znajdują się dystrybutory płynu do dezynfekcji rąk, a w toaletach plakaty z instrukcją mycia.

— Stosując się do obowiązujących zaleceń Głównego Inspektoratu Sanitarnego, regularnie dezynfekujemy windy, poręcze, klamki itp. Osoby odpowiedzialne za te czynności są wyposażone w specjalne środki czyszczące oraz dezynfekujące — mówi Emilia Szkudlarek.

Chociaż parki handlowe są traktowane przez prawo jako małopowierzchniowe obiekty handlowe i nie podlegają ograniczeniom dla galerii handlowych, Trei Real Estate, właściciel sieci Vendo Parków, zezwala najemcom na samodzielne podejmowanie decyzji w sprawie działania sklepów.

— Uszanujemy decyzje poszczególnych najemców o zamknięciu sklepów, jeśli takie kroki podejmą — twierdzi Jacek Wesołowski, dyrektor zarządzający Trei Real Estate Poland.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Berłowski

Polecane