W ostatnich latach podejście do roli kosztów w decyzjach technologicznych podejmowanych przez polskie przedsiębiorstwa znacznie ewoluowało. Z badania „Biznes napędzany cyfrowo. Rozwój w obliczu Przemysłu 5.0”, przeprowadzonego przez SAP Polska, wynika, że menedżerowie decydujący o wydatkach na IT coraz częściej są skłonni kierować się kryterium długoterminowego zwrotu z inwestycji, a nie tylko początkowym kosztem wdrożenia technologii.
Raport wskazuje, że zdecydowanie wzrosła świadomość roli systemów gwarantujących dłuższą perspektywę wzrostu i rozwoju, pozwalających na budowanie długofalowej przewagi konkurencyjnej w oparciu o efektywność kosztową. Już 61 proc. badanych menedżerów przyznaje, że koszt wdrożenia jest dla nich istotny, ale równie kluczowy jest długoterminowy zwrot z inwestycji.
Natomiast już 56 proc. badanych liderów z polskich firm podkreśla, że o wyborze wdrażanych rozwiązań nie powinien decydować jedynie koszt. Przeciwnego zdania był co piąty badany (18 proc.).
Potrzebę równorzędnej roli długofalowego zwrotu z inwestycji i kosztu wdrożenia przy podejmowaniu strategicznych decyzji technologicznych najbardziej akcentują przedstawiciele przemysłu (75 proc.), sektora IT (69 proc.) oraz handlu (61 proc.). Z kolei najbardziej sceptyczni wobec takiej idei są przedstawiciele sektora finansowego i bankowego (47 proc.).
Ewolucja postaw dotyczących kosztów wdrożeń to ważny sygnał – zwracają uwagę eksperci. Według nich dużą przeszkodą w cyfryzacji biznesu wciąż jest przecież przedkładanie początkowego kosztu wdrożenia nad długofalowy zwrot z inwestycji. Zbyt duże wydatki związane z implementacją od lat są jedną z najczęściej wymienianych potencjalnych barier w inwestycjach IT. To, że przedsiębiorcy uwzględniają kolejne etapy działania rozwiązań technologicznych w początkowych kalkulacjach kosztowych może świadczyć o tym, że polskie firmy weszły w nowy etap dojrzałości cyfrowej - podkreślają eksperci.
