Jak zatem przy pomocy świadczeń pozapłacowych kształtować zaangażowanie i lojalność Y-ków? Które benefity mają dla nich największe znaczenie?
Rozpoczynające obecnie swoją karierę zawodową pokolenie 20-30-latków to często ludzie o odmiennych cechach charakteru, spojrzeniu na rzeczywistość i aspiracjach niż dojrzali, wychowani jeszcze w starym ustroju pracownicy. Ich ambicje i potrzeba niezależności zmuszają do poszukiwania zupełnie nowych rozwiązań w zakresie wzbudzania zaangażowania i budowania lojalności. Pieniądze, które dotychczas skutecznie działały na większość zatrudnionych, w przypadku osób z pokolenia Y często są dodatkiem do sposobu kształtowania przez nich kariery. Dlatego też kluczem do utrzymania w firmie tego typu pracowników jest m.in. stosowanie odpowiednich świadczeń pozapłacowych.

Jednym z pierwszych wyzwań, przed jakimi staną pracodawcy w najbliższej przyszłości, będzie wprowadzenie większej elastyczności pracy. W badaniach przeprowadzonych w wielkiej Brytanii aż 48% firm uznało ten element za priorytet w działaniach w najbliższych 12 miesiącach. Y-ki wyjątkowo dobitnie zwracają uwagę na konieczność rozdzielenia życia prywatnego i zawodowego. Pracodawca, który umożliwi im w ramach benefitów możliwość elastycznego kształtowania godzin pracy, możliwość pracy z domu w określonych sytuacjach czy zaoferuje dodatkowy płatny urlop z pewnością będzie postrzegany bardzo pozytywnie. Jak pokazują wyniki XIII raportu płacowego dla stanowisk produkcyjnych przygotowanego przez Sedlak & Sedlak, również polskie firmy mają coraz większą świadomość zmian w tym zakresie. Wśród badanych specjalistów, aż 10% miała możliwość otrzymania dodatkowego, płatnego urlopu.
Kolejna ważna zmiana, której młode pokolenie oczekuje od pracodawców, to wprowadzenie kafeterii w ramach świadczeń pozapłacowych. Zaoferowanie możliwości wyboru benefitów za określoną dla każdego pracownika kwotę to wyraźny komunikat „szanuję Ciebie i Twoją indywidualność – dobierz świadczenie które najbardziej Ci pasuje”. Systemy kafeteryjne, oprócz dużych wartości motywacyjnych, pozwalają pracodawcom na zwiększoną kontrolę kosztów związanych ze świadczeniami pozapłacowymi.
Co jeszcze ma znaczenie dla pokolenia Y? Jednym z kluczowych czynników jest atmosfera firmy. Aby zatem efektywnie wpływać na zaangażowanie tej grupy pracowników, warto do swojego systemu benefitów włączyć takiej pozycje jak szkolenia integracyjne czy imprezy firmowe.
Ważnym, acz często niedocenianym, aspektem jest również budowanie wartości marki firmy w świadomości zatrudnionych. Y-ki lubią pracować w firmach prestiżowych, lubią wiedzieć, że ich praca służy wytworzeniu czegoś wyjątkowego i lubią się dzielić tym z otoczeniem. Dlatego też, benefit w postaci zniżki na produkty firmowe dla zatrudnionych i ich rodzin może okazać się wyjątkowo tanim, ale skutecznym motywatorem.
Budując i modyfikując system świadczeń pozapłacowych w obecnej rzeczywistości warto stosować różnego typu innowacje. Trzeba jednak pamiętać, że podstawą wprowadzenia wszelkich zmian w tym zakresie powinno być właściwie zdiagnozowanie potrzeb i oczekiwań wszystkich zatrudnionych.
www.sedlak.pl