Rozwijanie potencjału pracowników, ich pozytywne wzmacnianie, wolontariat i relacje z otoczeniem to filary odpowiedzialnego biznesu.
Koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu zakłada funkcjonowanie przedsiębiorstwa w taki sposób, aby celem był nie tylko zysk, lecz także zaspokojenie szeroko pojętego interesu społecznego. Składają się na to tak istotna dziś ochrona środowiska i dobre relacje z pracownikami, klientami, kontrahentami, samorządem terytorialnym i lokalną społecznością. Celem nadrzędnym jest zarówno kształtowanie warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego, ekonomicznego, jak również wzrost konkurencyjności przedsiębiorstwa. Można to osiągnąć na różne sposoby.
Globalnie i lokalnie
– Społeczna odpowiedzialność to wkład w budowanie lepszej przyszłości – biznesowej, gospodarczej, środowiskowej, międzyludzkiej i chęć uczestniczenia w zachodzących zmianach. To po prostu nasz obowiązek z uwagi na skalę naszej organizacji i fakt, że działamy wśród ludzi i dla ludzi. Drogowskazem są wypracowane na poziomie globalnym procedury i standardy np. Kodeks Postępowania Grupy BNP Paribas. Według nas każdy, kto może pomagać, powinien to robić. Tylko tak możemy budować lepszy świat – mówi Izabela Tworzydło, dyrektorka departamentu komunikacji korporacyjnej w BNP Paribas Banku Polska, współtwórczyni i liderka programu Kobiety zmieniające BNP Paribas.

Bank stawia również na wolontariat.
– Od pięciu lat jesteśmy partnerem strategicznym Szlachetnej Paczki. Dzięki jej organizatorowi – Stowarzyszeniu Wiosna – mamy pewność, że pomagamy naprawdę potrzebującym. W zeszłym roku w Paczkę włączyło się aż 2600 pracowników banku, którzy pomogli 145 rodzinom. To największa liczba wolontariuszy firmowych. Natomiast w tym roku z okazji 200-lecia Grupy BNP Paribas przygotowaliśmy paczki dla 200 rodzin. Pracownicy banku są też lokalnymi ambasadorami. Od 11 lat w Programie Grantów Lokalnych zgłaszają wartościowe projekty organizacji pozarządowych z miejscowości, w których są nasze placówki. Dotychczas przekazaliśmy niemal 900 grantów o łącznej wartości prawie 3 mln zł. Jesteśmy świadomi, że pomaganie w specjalnych akcjach czy projektach nie wystarcza, dlatego od wielu lat prowadzimy całoroczny program wsparcia finansowego dla organizacji pozarządowych – mówi Izabela Tworzydło.
W firmie analitycznej Dun & Bradstreet każdy pracownik ma możliwość wzięcia dwóch dni wolnych w roku i wykorzystania ich na spełnienie się w roli wolontariusza w domu dziecka, schronisku dla zwierząt, szpitalu czy domu opieki. Sprzątają, sadzą drzewa, aktywnie uczestniczą w zbiórkach.
– W Polsce takie dni są szczególnie potrzebne – były wykorzystywane, żeby udzielić wsparcia uchodźcom z Ukrainy. Zaangażowaliśmy się w to i jako firma, i prywatnie – mówi Tomasz Starzyk z Dun & Bradstreet Poland.
Firma pomaga na dwa sposoby. Pierwszy ma charakter globalny i polega na systemowej, zorganizowanej pomocy. Drugi sprowadza się do wsparcia jednostek.
– Dun & Bradstreet na Tajwanie przyłączył się do Światowego Dnia Sprzątania i w ramach wolontariatu wysprzątał plaże. W Polsce nasz zespół malował i na własny koszt odnowił świetlice w domu dziecka, aktywnie i finansowo wspierał szpitale pediatryczne, hospicja, angażował się w akcje zbiórki żywności i odzieży dla najbardziej potrzebujących. Wspieramy również pracowników firmy i członków ich rodzin, partycypując w kosztach leczenia i zakupie sprzętu medycznego – mówi Tomasz Starzyk.

Wsparcie organizacji społecznych i współpracy partnerskiej jest ważne też dla Grupy Żabka.
– We współpracy z partnerami przekazaliśmy ponad 525 ton żywności i artykułów higienicznych dla uchodźców w Polsce i ludności cywilnej w Ukrainie. Jako odpowiedzialna organizacja zachęcamy i dajemy przestrzeń do niesienia pomocy, ponieważ wierzymy, że razem możemy więcej. Uruchomiliśmy program wolontariatu pracowniczego, w ramach którego każdy pracownik Żabki może przeznaczyć do ośmiu godzin w miesiącu na pomaganie innym w czasie godzin pracy. Wspieramy nasz zespół zaangażowany w różne akcje charytatywne, bo wierzymy, że wolontariat zmienia ludzi, a oni zmieniają świat, który staje się bardziej przyjazny dla wszystkich – mówi Katarzyna Zabratańska, menedżerka ds. równości i włączającej kultury organizacyjnej, Grupa Żabka.
Równouprawnienie
Organizacja jest także pierwszą firmą w Polsce z certyfikacją wskazującą na równość płac bez względu na płeć.
– Zdecydowaliśmy się na certyfikację, ponieważ uważamy, że tworzenie warunków równości płacowej jest obowiązkiem biznesu, a równe traktowanie kobiet i mężczyzn na rynku pracy powinno być normą. Wyróżnienie przyznane przez Equal-Salary Foundation bazuje na wytycznych ONZ i jest uznawane przez Komisję Europejską. Wzmacnia naszą pozycję wśród najlepszych pracodawców, którzy nie tylko mówią o swoim zaangażowaniu w równość, lecz demonstrują ją realnym działaniem – mówi Rafał Rudzki, dyrektor ds. ESG w Grupie Żabka.

Również BNP Paribas charakteryzuje kształtowanie etycznych postaw i troska o równouprawnienie.
– Równe zarobki kobiet i mężczyzn to bardzo ważny temat i dlatego cały czas pracujemy nad wyrównywaniem poziomu wynagrodzeń. Niwelowanie tych różnic wpisaliśmy nawet w naszą strategię GObeyond. Do 2025 r. chcemy zmniejszyć lukę płacową w naszej organizacji do 4 z 7,3 proc. w 2021 r. Na ten cel przeznaczamy specjalne środki w ramach corocznego procesu regulacji wynagrodzeń. W całym 2021 r. obniżyliśmy wskaźnik luki płacowej o 0,94 pkt proc. – mówi Izabela Tworzydło.
W banku regularnie prowadzone są szkolenia przeciwdziałające dyskryminacji i mobbingowi. Obowiązuje też Dekalog Równego Traktowania. Powstał na podstawie ankiety, w której wzięło udział prawie 2 tys. pracowników. Jest to zbiór wytycznych, które mówią, jak powinny wyglądać właściwe relacje w pracy i jak szanować różnorodność.
– Chcemy być bankiem dostępnym dla wszystkich grup klientów, którzy są przecież bardzo różnorodni. Również wewnątrz organizacji cenimy i szanujemy różnorodność pracowników. Ogromną rolę odgrywają inicjatywy prowadzone przez nasze sieci pracownicze zrzeszające kobiety, pracujących ojców (Tato, masz to jak w banku), osoby 55+ (Wiek Agawy), osoby LGBT+ (BNP Paribas Pride Poland). Najdłużej działająca grupa Kobiety zmieniające BNP Paribas realizuje nie tylko projekty wspierające rozwój kobiet, np. WomenUP, ale opracowała też Dekalog Równego Traktowania i program mentoringowy FutureUP – dodaje Izabela Tworzydło.
materiał powstał w ramach partnerstwa w rankingu 100 Kobiet Biznesu
© ℗