Dziś startuje subskrypcja akcji Interii w ofercie publicznej

Marek Druś
opublikowano: 2001-01-23 14:08

Od środy można kupować akcje portalu Interia.pl, który jako pierwszy przedstawiciel branży internetowej zadebiutuje na warszawskiej giełdzie. Cenę emisyjną akcji spółki ustalono na 23 zł. Papiery Interii trafią na parkiet na początku lutego. Firma chce sprzedać w ofercie publicznej 25 proc. akcji. Jeśli to się uda, poprawi swoje finanse o ponad 9 mln dolarów.

Jak się wydaje, oferta portalu nie jest skierowana do dużych inwestorów zainteresowanych „mocniejszym” wejściem w branżę. Jedna czwarta udziałów krakowskiej spółki nie daje praktycznie ich posiadaczom żadnego prawa głosu. Dominującymi udziałowcami Interii nadal pozostaną RMF FM i ComArch, posiadający łącznie ponad 90 proc. głosów na WZA spółki.

Jednak zdaniem większości analityków cena 23 zł za akcję Interii jest atrakcyjna - nawet pomimo braku bezpośredniego wpływu na losy firmy. Przed book-buildingiem cenę minimalną zarząd spółki określił na 21 zł.

- Cenę 21 zł za akcje portalu internetowego uważam za bardzo zachęcającą dla inwestorów. Myślę jednak, że cena emisyjna będzie z pewnością wyższa od obecnej – mówiła wówczas Maria Skowron-Szafrańska, analityk CDM Pekao.

Katarzyna Perzak z DM BIG-BG twierdzi, że większość analityków wycenia wartość Interii na około 50 mln USD (201 mln zł). Oznacza to, że pojedynczy walor spółki jest warty 30,5 zł. Niektórzy analitycy są jeszcze większymi optymistami i wyceniają papier portalu nawet na 33 zł (CDM Pekao i DM WBK).

Zainteresowani będą mogli kupić w ofercie otwartej 712 tys. akcji spółki. Zarząd spółki decydował się do jej mniejszenia i przeniesienia części akcji do puli dla wybranych inwestorów, która wyniesie 930 tys. papierów. Powodzenie emisji Interia zapewniła sobie podpisując w ostatniej chwili umowę o subemisję inwestycyjną z COK Banku Handlowego. Portal po raz pierwszy na naszym rynku przeprowadzi sprzedaż akcji nowej emisji za pośrednictwem GPW. Przydział akcji ma nastąpić na specjalnej sesji giełdowej 31 stycznia. Interia przeznaczyła również 202,5 tys.akcji serii B1 i 19,2 akcji serii D1 dla pracowników spółki w ramach programu motywacyjnego. Akcje te będą stopniowo obejmowane do 2002r.

Debiut krakowskiego portalu na giełdzie ma duże znaczenie dla krajowej branży internetowej. Od tego czy zakończy się powodzeniem czy klęską zależą dalsze poczynania pozostałych portali i wortali, które planują wejście na giełdę. Jak wiadomo, z takimi planami noszą się od jakiegoś czasu m.in. Arena.pl i Hoga.pl. Wydaje się, że inwestorzy instytucjonalni będą starać się o pomyślny debiut Interii na GPW. W przeciwnym razie banki straciłyby solidne źródło dochodów z umów subemisyjnych, sporządzania prospektów emisyjnych czy prowizji od sprzedaży papierów. Fiasko pierwszego giełdowego portalu, doprowadzić mogłoby do zmniejszenia zainteresowania inwestorów całym warszawskim parkietem, a na tym nikomu nie zależy.

Szczegóły emisji na specjalnej stronie Interii: http://emisja.interia.pl

SG, MD, WIK, ONO