e-leasing coraz bliżej

opublikowano: 09-06-2019, 22:00

Zmieniają się oczekiwania klientów branży leasingowej. Żeby im lepiej sprostać, musi być bardziej elastyczna i myśleć o digitalizacji

Dwadzieścia pięć lat temu leasing to była dla przedsiębiorców innowacja. Dzisiaj korzystanie z niego jest standardem. Firma doradcza PwC i Związek Polskiego Leasingu (ZPL) przygotowali raport podsumowujący 25 lat funkcjonowania tej formy finansowania w Polsce. Pokazuje on, że rynek od początku istnienia co roku notuje dwucyfrowy wzrost, a do jego oferty coraz liczniej przekonują się głównie małe i średnie spółki. Aby dalej szybko się rozwijać, leasingodawcy muszą jednak nadążyć za zmianami technologicznymi.

Rynek stale rośnie

W ciągu ostatnich 25 lat wartość rynku leasingu wzrosła z 1,5 mld zł do prawie 83 mld zł. Na początku lat 90. liczba nowych umów leasingowych podpisywanych w ciągu roku liczona była w tysiącach, obecnie są to setki tysięcy. W latach 1998-2018 średnioroczna stopa wzrostu tego rynku wynosiła 19 proc. W najbliższych latach branża też będzie rosła, ale wolniej — według ZPL wartość umów podpisanych w tym roku będzie jedynie o 5,5 proc. wyższa niż zawartych w 2018 r. To efekt zmian prawnych dotyczących warunków leasingowania pojazdów, które weszły w życie od stycznia 2019 r. W strukturze przedmiotowej dominują pojazdy. Ich udział w 2018 r. stanowił ponad 70 proc. wszystkich ubiegłorocznych transakcji — w tym 48,4 proc. przypadł na auta osobowe, ciężarowe i dostawcze do 3,5 tony, a 24 proc. na transport ciężki.

Na kolejnym miejscu plasują się maszyny i urządzenia, w tym IT, z udziałem rzędu 26,3 proc. Szczególnie szybko w ostatnim czasie rośnie leasing oprogramowania IT (średnio 33 proc. w czasie od 2013 r. do 2018 r.) oraz sprzętu budowlanego (25 proc. w tym samym okresie). Z leasingu korzystają w zdecydowanej większości firmy — najczęściej z branży transportowej i gospodarki magazynowej, handlu i naprawy pojazdów oraz przetwórstwa przemysłowego. Te sektory, razem z działalnością usługową, odpowiadają za 73 proc. wartości wszystkich umów leasingowych.

Nowe priorytety

Eksperci wskazują w raporcie, że największym wyzwaniem dla leasingodawców w najbliższym czasie będzie postęp technologiczny i zmieniające się oczekiwania konsumentów.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Nowe pokolenie niechętnie wiąże się umowami na kilka lat. Kierunkiem rozwoju leasingu może być zatem większa elastyczność w ustalaniu długości trwania umowy — uważa Paweł Barchwic, wiceprezes zarządu Asseco Data Systems.

Leasingodawcy muszą także pomyśleć o digitalizacji.

— Po wprowadzeniu e-faktur kolejnym krokiem powinno być upowszechnienie cyfrowej formy zawierania umów. Kodeks cywilny wciąż nakazuje zachowanie formy pisemnej dla takiego dokumentu. Rozwiązaniem jest zawarcie umowy zdalnie z kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Udostępniamy mobilny e-podpis w chmurze. Liczymy, że dzięki temu pełna digitalizacja leasingu jest możliwa w niedługim czasie — twierdzi Paweł Barchwic.

Z kolei Andrzej Krzemiński, przewodniczący Komitetu Wykonawczego ZPL przekonuje, że cyfryzacja jest na szczycie priorytetów branży.

— Wprowadzenie e-leasingu wpłynie na wzrost konkurencyjności branży, a klienci zyskają wygodny kanał dostępu — mówi Andrzej Krzemiński.

Na branżę w najbliższym czasie będzie także wpływać wzrost popularności zjawiska subskrybcji samochodów (CaaS) i dowolnych dóbr (XaaS), pojazdów elektrycznych, a także rozwój telematyki oraz automatyzacji i robotyzacji. Zdaniem Pawła Barchwica można się spodziewać, że w przyszłości coraz więcej produktów i usług będzie finansowanych leasingiem.

— Leasing może być atrakcyjniejszą formą finansowania wielu typów produktów, ponieważ firmy leasingowe dobrze znają się na sprzęcie, który oferują. Wszystko, co leasingują, muszą dokładnie przeanalizować w kontekście wartości końcowej i zagospodarowania po zakończeniu umowy. W przypadku nietypowych sprzętów, jak np. roboty, to może być istotna przewaga — mówi Paweł Barchiwc.

Marek Konieczny, prezes Związku Dealerów Samochodowych, zwraca uwagę, że leasing może mieć duże perspektywy rozwoju wśród jednoosoboowych działalności gospodarczych.

— Takie firmy wciąż często kupują auta używane za gotówkę. Odpowiednia oferta leasingowa mogłaby być dla nich dobrą alternatywą — twierdzi Marek Konieczny.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane