E-sklepy szukają sposobu na klienta

Paulina KostroPaulina Kostro
opublikowano: 2017-03-28 22:00
zaktualizowano: 2017-03-28 19:37

Przedsiębiorcy inwestują w rozwój stron internetowych swoich firm. Czy skierowane do nich aplikacje mobilne odchodzą do lamusa?

Do niedawna eksperci oczekiwali, że każdy sklep internetowy będzie udostępniał klientom osobną aplikację mobilną. Obecnie ponad połowa specjalistów zajmująca się marketingiem internetowym nie uwzględnia ich w swojej strategii — dowiadujemy się z raportu „Beyond Mobile: The Future od Digital Commerce” od Episervera. Tendencja uległa zmianie i handlowcy stawiają na w pełni zoptymalizowane i responsywne strony internetowe.

— W 2017 r. mobile będzie odgrywać większą rolę niż kiedykolwiek wcześniej, przede wszystkim w handlu detalicznym. Wpływa na to przede wszystkim powszechność urządzeń mobilnych — dla przykładu w Wielkiej Brytanii blisko 70 proc. użytkowników ma tablety. Jednak podczas gdy handel mobilny będzie niezwykle ważny dla dzisiejszych sprzedawców, skierowane do firm aplikacje mobilne w dużej mierze wychodzą z mody. Również na polskim rynku nie są już one jednym z głównych kanałów komunikacji z klientami. Badanie „Biznes w sieci”, zrealizowane przez IAB Polska w 2016 r., wskazuje, że zaledwie 11 proc. firm wykorzystuje ten kanał w dialogu z konsumentem, podczas gdy w rozwój własnej strony internetowej inwestuje 80 proc. przedsiębiorstw — komentuje David Bowen, dyrektor ds. zarządzania produktem w Episerver.

Warto zauważyć, że większość odbiorców porusza się w obszarze nowych technologii, dlatego mają coraz większe oczekiwania wobec marek. Dlatego jeśli firma postanowi mieć swoją aplikację, powinna pozwalać użytkownikowi na więcej niż tylko przeglądanie produktów.

Atrakcyjną w tym przypadku formą dialogu z konsumentem mogą okazać się powiadomienia push. Zgodnie z badaniem „Mobile Marketing Index,” przeprowadzonym przez firmę Kahuna, wskaźnik otwarć tego typu komunikatów sięga nawet 62 proc.

— Powiadomienia push mogą być podstawą do zbudowania silnej, angażującej relacji z klientami. Umożliwiają bowiem szybkie informowanie odbiorców o nowych ofertach czy ograniczonych czasowo promocjach, o których mogą dowiedzieć się jako pierwsi. Krótkie, atrakcyjne wizualnie powiadomienia, zawierające tekst, grafikę czy linki do tzw. landing page są szczególnie efektywnym sposobem na zaktywizowanie konsumentów, także w trybie offline — podkreśla Marek Włodarczyk, dyrektor krajowy w Optivo.

W badaniu przeprowadzonym przez Episervera blisko 19 proc. respondentów wskazało, że chciałoby korzystać z aplikacji, która umożliwiałaby skanowanie produktów oraz finalizowanie transakcji, co skróciłoby proces zakupów i pozwoliło np. ominąć kolejki w sklepach. Ponadto aż co piąty pytany chciałby mieć możliwość przymierzania ubrań za pomocą technologii VR.