26 maja ruszył nabór wniosków w programie wspierającym rozwój gospodarki niskoemisyjnej. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ma do rozdysponowania 4,78 mld zł. O część tej kwoty zmierza ubiegać się nowo powołany podmiot — Adaptive Motors Poland (AMP).
To spółka technologiczna z polskim kapitałem i know-how wywodzącym się z sektora innowacji, elektromobilności i energetyki odnawialnej. Spółka powstała z inicjatywy Innovation AG, twórcy polskiej platformy do budowy elektrycznych aut użytkowych, oraz liderów polskiego rynku fotowoltaiki i klastrów energii. Projekt wspierany jest kapitałowo i operacyjnie przez partnerów inwestycyjnych: Solter Capital (fundusz z 1,8 mld zł zainwestowanych w polski przemysł), Neo Investments (kontrolowany przez Piotra Beaupré, aktywny m.in. w OZE, biogazie i usługach) oraz Ralfa Huepa, niemieckiego inwestora znanego m.in. z inwestycji w InPost, WSiP i American Heart of Poland.
— Do tej pory Polska nie dorobiła się własnej, silnej specjalizacji, która byłaby globalnym znakiem firmowym. Takim obszarem może być właśnie elektromobilność. Na świecie coraz szybciej rozwija się model produkcji pojazdów oparty nie na taśmie, lecz na elastyczności — projektowaniu aut wokół realnych potrzeb biznesowych. My to nazywamy adaptive manufacturing. Polska ma szansę być jednym z liderów tego modelu — mówi Albert Gryszczuk, współzałożyciel Adaptive Motors Poland i prezes Innowation AG.
AMP zamierza ubiegać się o 400 mln zł dofinansowania. Za te pieniądze chce wybudować nowoczesny zakład produkcyjny, który będzie oparty na zasadach modularnej, adaptacyjnej produkcji. Obecnie spółka zabezpiecza grunt pod inwestycję.
— Co istotne, nie będzie to klasyczna fabryka taśmowa — zostanie zaprojektowana jako centrum produkcji i elastycznego montażu pojazdów elektrycznych w różnych konfiguracjach. Będzie zatrudniać kilkaset osób, a wraz z lokalnymi dostawcami różnych usług powiązanych ich liczba wzrośnie do ponad tysiąca — mówi Albert Gryszczuk.
Całość inwestycji szacowana jest na 800 mln zł, resztę spółka zamierza pozyskać z rynku. AMP szacuje, że będzie gotowa do uruchomienia produkcji w dwa lata od uzyskania finansowania.
— Szczegółowe informacje na temat dokładnej kwoty dotacji, o którą będziemy się ubiegać, oraz kosztów całej inwestycji podamy w najbliższym czasie. Obecnie finalizujemy przygotowania do złożenia wniosku. Dokładne obliczenia jeszcze trwają — wyjaśnia Albert Gryszczyk.
Dodaje, że dzięki gotowej do komercyjnego wykorzystania platformie EAGLE i zbudowanym na niej prototypom oraz zaawansowanym narzędziom inżynieryjnym i cyfrowym AMP jest w stanie szybko tworzyć krótkie serie pojazdów dostosowanych do konkretnych zastosowań — transportu miejskiego, ratownictwa medycznego, służb komunalnych, logistyki czy branży rolniczej.
Platforma EAGLE może wspierać różne wersje nadwozi (van, ambulans, pojazd policyjny, zabudowy otwarte i specjalistyczne), a zastosowana ultralekka rama umożliwia zwiększenie pojemności baterii i uzyskanie zasięgu ponad 400 km z pełnym ładunkiem. Systemy — V2G, V2V i V2I — pozwalają pojazdom aktywnie uczestniczyć w energetycznym i cyfrowym ekosystemie.
— Polska ma potencjał, kapitał i położenie, które predestynują nas do roli lidera w Europie Środkowej. Adaptive Motors Poland powstało właśnie z taką ambicją — mówi Piotr Beaupré, inwestor i właściciel Neo Investments.
AMP ma czas na złożenie wniosku do 4 lipca. Ma jednak konkurencję. Jak już informowaliśmy, o pieniądze z KPO zamierza ubiegać się także ElektroMobility Poland, spadkobierca projektu Izera. Chce stworzyć w Polsce elektromobilny hub. Ubiega się o 4,5 mld zł.