Czytasz dzięki

Emisyjne plany zdołowały spółkę telemedyczną

opublikowano: 10-12-2019, 22:00

Medicalgorithmics, którego wycena w dwa lata spadła dziesięciokrotnie, chce wyemitować do 20 proc. nowych akcji, by rozbudować sprzedaż w USA

Przychody spadają, zyski się kurczą, a kurs nurkuje. Co w takiej sytuacji można zrobić? Można wyjść do inwestorów z ofertą nabycia nowych akcji, których sprzedaż ma pozwolić na szybszy rozwój na rynkach zagranicznych. We wtorek telemedyczna spółka Medicalgorithmics, której biznes opiera się na urządzeniu do mobilnego badania pracy serca, poinformowała, że po przeglądzie opcji strategicznych „podjęła decyzję o pozyskaniu kapitału w trybie emisji akcji”.

W 2016 r. Medicalgorithmics, kierowane przez Marka Dziubińskiego,
przejmowało kontrolę nad amerykańską spółką Medi-Lynx za prawie 35 mln USD. W
następnych miesiącach kurs wspiął się na historyczne maksimum na poziomie ponad
1,2 mld USD. Potem jednak biznes w USA stał się trudniejszy, amerykański
nabytek wymagał transformacji, przychody spadały, a kurs nurkował.
Wyświetl galerię [1/2]

AMERYKAŃSKI ZJAZD:

W 2016 r. Medicalgorithmics, kierowane przez Marka Dziubińskiego, przejmowało kontrolę nad amerykańską spółką Medi-Lynx za prawie 35 mln USD. W następnych miesiącach kurs wspiął się na historyczne maksimum na poziomie ponad 1,2 mld USD. Potem jednak biznes w USA stał się trudniejszy, amerykański nabytek wymagał transformacji, przychody spadały, a kurs nurkował. Fot. Marek Wiśniewski

— Chcemy mieć pieniądze na dalszą transformację naszego modelu biznesowego w USA, przede wszystkim na rozbudowanie sił sprzedażowych. Widzimy też duży potencjał do rozwoju na rynkach europejskich. Dodatkowo kapitał pomoże we wprowadzaniu na rynek kolejnych generacji urządzeń — mówi Marek Dziubiński, prezes i znaczący akcjonariusz Medicalgorithmics.

W rękach akcjonariuszy

Na emisję muszą zgodzić się akcjonariusze, więc na 7 stycznia zwołano nadzwyczajne walne zgromadzenie, w którego porządku obrad jest punkt o emisji maksymalnie 721 tys. nowych akcji, które stanowiłyby 20 proc. podwyższonego kapitału. Emisja ma być prywatna, z pozbawieniem prawa poboru, ale nowe papiery zostaną w pierwszej kolejności zaoferowane akcjonariuszom, którzy mają obecnie ponad 0,5 proc. walorów spółki. Największym akcjonariuszem Medicalgorithmics jest NN OFE, które ma 12,5 proc., a niewiele mniejszym pakietem dysponuje OFE PZU Złota Jesień. Do prezesa należy 11 proc. akcji.

— Mam zamiar brać udział w podwyższeniu kapitału — deklaruje Marek Dziubiński.

Cena emisyjna ma być „nie niższa niż pomniejszona o 10 proc. średnia cena rynkowa z miesiąca poprzedzającego rozpoczęcie budowy księgi popytu”. Kurs na propozycje zarządu zareagował kolejną w ostatnim czasie znaczącą obniżką. We wtorek po południu spadał o ponad 20 proc., do 20,75 zł, a kapitalizacja spółki skurczyła się do 75 mln zł. W szczytowym momencie, w lutym 2017 r., przekraczała 1,2 mld zł.

Trudne lata

Spadek notowań o blisko 95 proc. w ciągu niespełna trzech lat to wypadkowa kilku czynników. Na wtorkowym spotkaniu z inwestorami prezes zwracał uwagę na negatywny sentyment wobec średnich spółek na warszawskiej giełdzie i na to, że kapitalizacja nie odzwierciedla kondycji biznesu. Podkreślał też, że spółka jest w trakcie niełatwej zmiany modelu biznesowego w USA, wymuszonej przez nowe warunki rynkowe. O ile w najlepszych latach Medicalgoritmics funkcjonowało poza sieciami największych amerykańskich ubezpieczycieli, o tyle teraz, by mieć dostęp do pacjentów, wchodzi do sieci — a to z kolei oznacza obniżenie stawek za pojedyncze badania. Efekt? W ostatnich kwartałach przychody spadają, podobnie jak rentowność. W trzecim kwartale Medicalgorithmics miało 42,2 mln zł przychodów, o 13,5 proc. mniej niż rok wcześniej. Zysk na poziomie EBITDA spadł o ponad połowę, do 2,8 mln zł.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Zmiana modelu biznesowego zaczyna przynosić efekty, choć nie będą one jeszcze w pełni widoczne w wynikach czwartego kwartału. Widzimy symptomy poprawy, patrząc na systematyczny wzrost liczby rozpoczynanych sesji monitoringu EKG — mówi Marek Dziubiński.

Medicalgorithmics wcześniej finansowało się m.in. z obligacji. Emisję o wartości 50 mln zł wykupiono w kwietniu tego roku, co częściowo zostało sfinansowane zaciągniętym w Banku Millenium kredytem. Czemu teraz ekspansja ma być finansowana z emisji akcji?

— Możliwość finansowania z banków jest już ograniczona — przy pozyskiwaniu ostatniego kredytu musiałem zastawić swoje akcje. Nie jest tak, że spółka umrze bez emisji: możemy ściąć koszty, ograniczyć ekspansję i nadal funkcjonować. Uważamy jednak, że możemy się rozwinąć — mówi Marek Dziubiński.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Polecane