ESG ma uskrzydlać działania firmy, a nie je paraliżować

Krzysztof Polak
opublikowano: 2025-09-21 20:00

Jeśli umiesz liczyć – licz na transformację i kalkuluj korzyści, jakie przynosi. To zdanie stało się punktem wyjścia do żywej dyskusji podczas bydgoskiego spotkania o doświadczeniach firm, które mierzą się z wyzwaniem ekologicznego i społecznego wpływu biznesu.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Rosnące wymagania regulacyjne i oczekiwania interesariuszy sprawiają, że ESG przestaje być opcją – staje się obowiązkowym elementem długoterminowej strategii każdej firmy. Joanna Kotowicz, menedżerka ds. zrównoważonego rozwoju w PKO BP, otwierając bydgoskie spotkanie Gazele Biznesu – Inspiracje, przedstawiła przykłady doradczego wsparcia, jakie bank już oferuje przedsiębiorcom. Podkreśliła, że to właśnie bliska współpraca z firmami, rozumienie ich potrzeb i ekspercka pomoc są kluczem do przełamywania barier, które wciąż powstrzymują część biznesów przed pełnym zaangażowaniem w ESG.

– W banku nauczyłam się, jak ważne są relacje. PKO BP stawia nacisk na relacje z przedsiębiorcami i dostrzega w takim podejściu sposób na osiągnięcie powodzenia w realizowaniu swojej działalności w dobie bezprecedensowych transformacji – przyznała Joanna Kotowicz.

Rzeczywiście firmy dość powszechnie mają problemy z raportowaniem ESG. Dlatego w lutym 2025 r. Komisja Europejska opublikowała propozycję zbiorczych zmian w regulacjach, czyli tzw. OMNIBUS. Ich celem jest rewizja wymogów dyrektywy w sprawie sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw (CSRD), dyrektywy w sprawie należytej staranności w przedsiębiorstwach (CSDDD) oraz rozporządzenia UE w sprawie taksonomii. Decyzja KE przewiduje oznacza obowiązków raportowych, a nawet dobrowolność raportowania dla niektórych firm.

Od polityki do strategii

Bank nie musi pozostawać obojętny wobec problemów firm z raportowaniem ESG – w końcu oferuje nie tylko finansowanie, ale również doradztwo. PKO BP dostrzegł w tym szansę na budowanie relacji z przedsiębiorcami. Pomoc we wdrażaniu dobrych praktyk zarządzania prędzej czy później przekłada się także na wyniki finansowe. Coraz częściej firmy tracą kontrakty, bo nie potrafią przedstawić raportu ESG czy danych o śladzie węglowym. Wtedy zyskują świadomość, że odkładanie działań w tym obszarze nie ma już sensu – i zaczynają szukać wsparcia.

Punktem wyjścia jest na ogół analiza sytuacji wyjściowej i oszacowanie, na co aktualnie firmę stać, ale zaraz potem dochodzi do wyznaczenia celów na przyszłość. To jest podstawa do zaprojektowania najpierw polityki ESG, a potem – po oswojeniu się z zasadami działania prośrodowiskowego i prospołecznego – przychodzi czas na zdefiniowanie strategii.

– Wiele firm zaczyna od budowania osobnej strategii ESG. Największą wartość ma jednak podejście, w którym ESG staje się integralną częścią strategii biznesowej – takiej, która definiuje cele i pokazuje, że ich realizacja wymaga stopniowego zwiększania zaangażowania w zrównoważony rozwój. Ograniczanie wpływu na środowisko, dostrzeganie wyzwań społecznych w otoczeniu i podejmowanie działań, by im zaradzić, to już nie dodatek do biznesu, lecz standard oczekiwany przez rynek i wymagany przez regulatorów – podkreśliła Joanna Kotowicz z PKO BP.

Rynek weryfikuje

W obliczu hossy GPW nie czeka na firmy zainteresowane debiutem giełdowym, lecz wychodzi naprzeciw przedsiębiorcom i uruchamia Akademię IPO. Chodzi o program edukacyjno-doradczy, który z jednej strony przedstawia drogę, jaką firma musi przejść, by zadebiutować na giełdzie, ale z drugiej zakłada wsparcie przedsiębiorstwa w tym procesie.

Akademia IPO obejmuje praktyczne warsztaty i indywidualne konsultacje prowadzone przez ekspertów rynkowych. Ich celem jest nie tyle przekazanie wiedzy, ile przygotowanie przedsiębiorstwa do formalnego przejścia od statusu firmy prywatnej do działania w formie spółki publicznej, której akcje są notowane na giełdzie.

– Uczestnicy Akademii IPO zaznajamiają się z drogą na giełdę, od etapu planowania, przez aspekty prawne, finansowe, po komunikację z inwestorami – zachęcała Magdalena Lipka, specjalistka w zakresie rynków kapitałowych i doradztwa transakcyjnego GPW.

Uczestnicy bydgoskiego spotkania Gazele Biznesu – Inspiracje wysłuchali fascynującej opowieści o rozwoju biznesu Oponeo zaprezentowanej przez Monikę Siarkowską, przewodniczącą rady nadzorczej spółki. Firma rozpoczynała działalność w 1999 r. W 2007 r. zadebiutowała na warszawskiej giełdzie, a obecnie jest liderem polskiego rynku internetowej sprzedaży opon i felg, a działa nie tylko w Polsce, ale też w 13 innych krajach europejskich.

Monika Siarkowska dała się uczestnikom spotkania poznać jako pasjonatka biznesu. Absolwentka studiów podyplomowych z zakresu zrównoważonego rozwoju w SGH odniosła się także do pytań o rolę ESG. Jej zdaniem dobrze się stało, że Komisja Europejska odracza wejście w życie obowiązków raportowych i rozważa ich uproszczenie. Zbyt szczegółowe, wielowątkowe analizy paraliżują działania firm. W praktyce – jak podkreśliła – wystarczy kilka kluczowych wskaźników, które oddają wszystko, co najważniejsze w podejściu danej firmy do ESG.

Organizator

Puls Biznesu

Autor rankingu

Coface