Etyka w biznesie to fundament zrównoważonego rozwoju

Partnerem publikacji jest ORLEN
opublikowano: 2025-03-30 20:00

Komentarz partnera konkursu Etyczna Firma

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Konkurs Etyczna Firma od wielu lat wyróżnia organizacje kierujące się najważniejszymi standardami uczciwości i odpowiedzialności, ale przede wszystkim pokazuje, że te wartości są podstawą wiarygodności i zaufania, które są kluczowe dla interesariuszy każdej spółki. Uczestnicy tegorocznej, XI edycji Konkursu, nie tylko deklarowali przywiązanie do wartości etycznych, ale przede wszystkim pokazywali, w jaki sposób dążą do ich realizacji.

Praktyki tegorocznych laureatów mają jednoznaczną zależność – są to organizacje zorientowane na człowieka, przestrzeganie standardów compliance, zrównoważony rozwój, skuteczne zarządzanie ryzykiem i weryfikację dostawców, co pozwala im osiągać trwały sukces. Te wartości są bliskie również Grupie ORLEN.

Zdajemy sobie sprawę, że jej największą wartością są pracownicy i dlatego tworzymy programy, które pozwalają inwestować w ich rozwój. To ważny element budowania kultury organizacyjnej opartej na docenianiu szacunku i bezpieczeństwie. Tworzenie różnorodnych zespołów, wspieranie rozwoju kobiet, umożliwianie młodym talentom zdobywania doświadczenia i uczenia się od bardziej doświadczonych pracowników to przykłady wykorzystania potencjału organizacji – różne perspektywy sprzyjają kreatywności i lepszemu podejmowaniu decyzji. Firmy wdrażające strategie włączające przyciągają talenty, tworzą bardziej innowacyjne i odporne na zmiany środowisko pracy, a przede wszystkim budują wiarygodność w oczach pracowników i akcjonariuszy.

Uczestnicy tegorocznej edycji konkursu podzielili się wieloma inspirującymi inicjatywami wpływającymi na dobrostan pracowników. To w takich okolicznościach pojawia się przestrzeń na wdrażanie innowacji, wzmacniana jest lojalność i zaangażowanie, które napędzają sukces. Kluczem do niego jest odpowiednie podejście i partnerskie relacje z pracownikami.

Firmy, które już dziś rozumieją, że zrównoważony rozwój stanowi inwestycję nie tylko w rozwój ich organizacji, ale przede wszystkim przyszłość kolejnych pokoleń podejmują szereg działań służących minimalizowaniu negatywnego wpływu na środowisko i społeczeństwo. Zarządzanie organizacją w sposób etyczny wymaga wdrażania systemowych rozwiązań, uświadamiania pracowników, dostawców i kontrahentów, ale również stosowania mechanizmów weryfikacji. Przestrzeganie norm i regulacji to fundament, pozwalający działać transparentnie, uczciwie i być odpornym na zagrożenia.

Nagrodzone organizacje wyróżniały się m.in. przemyślanym systemem compliance, stanowiącym integralną część strategii organizacji. Firmy, które wdrażają skuteczne mechanizmy etycznego zarządzania, budują swoją wiarygodność na lata, jednocześnie dbając o reputację, stabilność i zaufanie do organizacji.

Kolejnym aspektem, który warto podkreślić, jest zarządzanie ryzykiem. Kluczem do skutecznego minimalizowania ryzyk jest umiejętność świadomego i proaktywnego zarządzania, a nie tylko reagowania na wyzwania. Organizacje, które traktują zarządzanie ryzykiem jako strategiczny priorytet, stają się bardziej odporne na kryzysy i budują stabilną przyszłość.

Bycie etyczną firmą oznacza również otaczanie się odpowiedzialnymi partnerami, weryfikację dostawców pod kątem zgodności z normami etycznymi, środowiskowymi i prawnymi, jak również świadome zarządzanie łańcuchem dostaw.