Jeśli urząd powie "tak", Włosi niebawem przejmą od GM pełną kontrolę nad bielską fabryką silników.
Fiat Powertrain Technologies (FPT) zgłosił do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wniosek o zgodę na przejęcie od koncernu General Motors 50 proc. akcji Fiat-GM Powertrain Polska w Bielsku-Białej. Po przeprowadzeniu tej transakcji FPT będzie miał 100 proc. udziałów w spółce.
Jak wczesnej informowali Włosi, transakcja nie wpłynie na bieżącą działalność polskiej spółki. W Bielsku będzie kontynuowana produkcja silników diesla o pojemności 1,3 litra —zarówno dla Fiata, jaki dla GM.
Seryjna produkcja silników wysokoprężnych 1,3 litra SDE rozpoczęła się w kwietniu 2003 r. Silniki te trafiały do aut Fiata (Panda, Punto, Mito, Musa i Idea) oraz do Opli (Agila, Corsa, Meriva i Astra).
FPT oczekiwał wczesnej, że wszystkie zgody urzędów antymonopolowych skompletuje w pierwszym kwartale 2010 r. i wtedy sfinalizuje transakcję. Tak się jednak nie stanie. Wniosek do UOKiK wpłynął dopiero 1 kwietnia.
1 grudnia 2000 r., w wyniku realizacji postanowień tzw. sojuszu przemysłowego Fiata i General Motors, na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej utworzonej w Bielsku-Białej rozpoczął działalność FIAT-GM Powertrain Polska. Wcześniej w tej samej fabryce produkowane były m.in. fiaty 126p, czyli popularne maluchy.