33 proc. firm nie ma strategii rozwoju pracowników — wynika z raportu GoodHabitz, firmy oferującej szkolenia online, w którym wzięło udział 114 przedstawicieli branży. Tymczasem 78 proc. ankietowanych przyznaje, że część kandydatów w trakcie rozmów kwalifikacyjnych pyta o ofertę szkoleniową firmy, a 68 proc. uważa, że firmy inwestujące w ten obszar rzadziej mają problemy z dużą rotacją.
Jeśli już firma inwestuje w szkolenia pracowników, to nie zawsze w dobry sposób. 36 proc. ankietowanych ocenia budżet szkoleniowy jako dobrze rozdysponowany, 60 proc. jako zbyt niski. Dostęp do oferty szkoleniowej jest ograniczony — tylko 12 proc. respondentów stwierdziło, że ma go ponad 70 proc. kadry, a 24 proc. uważa, że poniżej 30 proc.

84 proc. specjalistów HR ds. szkoleń i rozwoju twierdzi, że w Polsce przykłada się zbyt małą wagę do kształcenia kompetencji miękkich, a połowa szacuje, że budżet na tego typu szkolenia jest niższy niż na rozwijanie umiejętności twardych. Tymczasem według 78 proc. ankietowanych w najbliższych latach będą zacierać się granice między różnymi rodzajami poszukiwanych umiejętności, a to oznacza, że obok kompetencji cyfrowych wymagane będą interpersonalne.
Poznaj program konferencji “Komunikacja wewnętrzna”, 29 marca 2023, Warszawa >>

W ciągu 2-3 lat 52 proc. badanych spodziewa się wzrostu wydatków na rozwój kadr, 39 proc. twierdzi, że pozostanie na tym samym poziomie, a 9 proc. — że spadnie.
Na świecie również rośnie znaczenie szkoleń i rozwoju. 57 proc. specjalistów HR ds. szkoleń w USA przyznaje, że od wybuchu pandemii ich budżety urosły, 46 proc. ma kursy dla absolwentów szkół wyższych wchodzących na rynek pracy, a 42 proc. oferuje zespołom szkolenia wspierające powrót emerytowanych pracowników do aktywności zawodowej — wynika z raportu TalentMS.