Firmy tytoniowe powoli tracą rynek

Artur Niewrzędowski
opublikowano: 1999-11-24 00:00

Firmy tytoniowe powoli tracą rynek

W ciągu trzech kwartałów tego roku producenci wyrobów tytoniowych sprzedali o blisko cztery procent mniej papierosów niż w porównywalnym okresie 1998 r.

Dla producentów papierosów mijający rok nie będzie już tak dochodowy jak lata poprzednie. W ciągu dziewięciu miesięcy oficjalna sprzedaż papierosów w Polsce spadła o 3,8 proc. w porównaniu z tym samym okresem 1998 roku. Największy spadek, bo 4,2-proc., odnotował Reemtsma. Straciły też: Philip Morris — 2,8 proc. oraz British American Tobacco — 1,7 proc.

Artur Dmochowski z Krajowego Stowarzyszenia Przemysłu Tytoniowego tłumaczy spadek sprzedaży wzrostem cen papierosów, spowodowanym podwyżkami akcyzy oraz modą na niepalenie.

— Do spadku naszej sprzedaży przyczynił się dynamiczny rozwój tanich marek papierosów. W ciągu trzech kwartałów ich udział w rynku wzrósł o 20 proc. — twierdzi Jarosław Kozłowski, dyrektor sprzedaży w Reemtsma Polska.

Na wysokość akcyzy producenci papierosów nie mają wpływu, dlatego jej podniesienie jest automatycznie przerzucane na konsumentów. Wzrost podatków przyczynia się do zwiększania różnic cenowych między papierosami produkowanymi w Polsce i w krajach sąsiednich, co sprzyja rozwojowi przemytu.

Zwycięzcą w wojnie cenowej okazał się House of Prince, producent tanich marek papierosów, m.in. Grot, Grom, Bravo. W ciągu dziewięciu miesięcy tego roku firma jako jedyna odnotowała znaczny wzrost udziału w rynku — 6,3 proc.

Polacy coraz częściej sięgają po papierosy typu lights. Mają one już ponad 25-proc. udział w sprzedaży. Sprzedaż papierosów mocnych (Full Flavour) spadła natomiast blisko o 5 proc.

W Polsce sprzedaje się około 300 marek i odmian papierosów. Największy spadek odnotowały produkowane przez Seitę Popularne — aż 4,4 proc. Największy wzrost natomiast zanotowały papierosy Dark (2 proc.), Grom (1,8 proc.), Poznańskie (1,8 proc.), Brydżowe (1,7 proc.) oraz Grot (1,7 proc.).