Czytasz dzięki

Francja: historycznie wysokie straty wielkich firm z powodu epidemii

PAP
opublikowano: 31-07-2020, 20:51

Wielkie francuskie firmy odnotowują historyczne, sięgające miliardów euro straty w pierwszym półroczu 2020 roku z powodu epidemii koronawirusa. Koncerny planują oszczędności oraz restrukturyzację.

Koncern samochodowy Renault miał największą stratę w historii firmy - 7,3 mld euro w pierwszym półroczu. Z kolei koncern paliwowy Total stracił 7 mld euro, a publiczne francuskie koleje SNCF 2,4 mld euro - poinformowały firmy w komunikatach prasowych w tym tygodniu. Półroczna sprzedaż usług SNCF spadła o 21 proc. z powodu koronakryzysu i styczniowych strajków przeciwko reformie emerytalnej.

Zobacz więcej

fot. Bloomberg

Minister transportu Jean-Baptiste Djebbari ogłosił niedawno, że państwo może wesprzeć SNCF kwotą „kilku miliardów euro”, ale zasady tego wsparcia nie są jeszcze znane.

Obroty Renault spadły o 34 proc., czyli nie mniej niż innych francuskich koncernów motoryzacyjnych, ale firma borykała się z problemami w strukturze właścicielskiej już przed kryzysem; Renault ma 44 proc. udziałów w Nissanie, który przynosił straty - 4,8 mld euro w pierwszym półroczu 2020 roku.

„Sytuacja jest bezprecedensowa” – powiedział nowy dyrektor generalny Renault Luca de Meo, cytowany w piątek przez dziennik „Le Figaro”. Zapowiada on sześcio- lub siedmioletni plan odbudowy firmy oraz proponuje dalsze obniżenie kosztów.

Z kolei prezes zarządu Grupy Renault Jean-Dominique Senard w wywiadzie dla „Le Figaro” zapowiedział, że koncern w swojej strategii położy nacisk na jakość produkcji, a mniej na wolumen sprzedaży oraz na produkcję małych samochodów i na sprzedaż globalną. Producent skoncentruje się na sprzedaży w regionach, w których marże są największe i tu Europa stanie się priorytetem dla firmy. Koncern zamierza również promować produkcję marek Dacia oraz Alpine.

Renault już pod koniec maja ogłosił zwolnienie 15 tys. osób na całym świecie, w tym 4600 we Francji.

Kilka firm z indeksu giełdowego CAC 40, jak L'Oreal, Hermes, Air Liquide, Danone, Orange czy Saint-Gobain, utrzymało jednak rentowność, a nawet, jak podkreślają zarządzający, nie ucierpiały znacząco przez kryzys.

„L'Oreal bardzo dobrze przetrwał ten niespotykany dotąd okres i stosunkowo niewiele wycierpiał” - zapewnia dyrektor generalny Jean-Paul Agon na łamach „Le Figaro”.

Agon poinformował o spadku sprzedaży o 11,7 proc. w pierwszym półroczu, przy równoczesnym wzroście sprzedaży online na poziomie 65 proc. Nie wykluczył również fuzji i przejęć na rynku kosmetycznym. Podkreślił, że firma utrzymała 100-procentowe zatrudnienie personelu.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane