Franczyza receptą na covid w coworkingach

opublikowano: 28-03-2021, 20:00

Do końca roku pod logo New Work ma działać 30 coworkingów. To realizacja planu sprzed pandemii, tyle że w modelu franczyzy

Do czasu pandemii New Work, pochodzący z Budapesztu operator elastycznych powierzchni biurowych, co roku podwajał swoje przychody przez trzy kolejne lata. W 2020 r. spadły one o 8 proc. r./r. osiągając 4,4 mln EUR. Firma ocenia, że to i tak bardzo dobrze na tle całego segmentu powierzchni flex.

Komu logo:
Komu logo:
Kierowany przez Huberta Abta operator coworkingów New Work oferuje franczyzę. Rozmawia już z właścicielami przestrzeni biurowych w Poznaniu, Wrocławiu, Gdańsku i Warszawie

– Nasz pierwotny budżet na 2020 r. stał się zupełnie nieaktualny już pierwszego dnia pandemii. Pracowaliśmy na regularnych prognozach kwartalnych, a ostatnia, przygotowana we wrześniu, została wypełniona w 100 proc. wstępnymi wynikami na koniec roku. Niemniej jednak było to znacznie poniżej historycznego tempa wzrostu. Warto jednak pamiętać, że to nie wzrost był głównym celem w 2020 r., a przepływ środków pieniężnych i marża – mówi Hubert Abt, założyciel i dyrektor generalny firmy New Work.

Operator od początku koncentrował się na modelu wynajmu długoterminowego powierzchni biurowej w celu dalszego podnajmu krótkoterminowego na elastycznych warunkach i dodatkowych usługach. Lockdown zmienił plany klientów, a dotychczasowy model sprzedażowy New Work został wystawiony na próbę. Choć firmie udało się zatrzymać 90 proc. klientów, bardzo szybko okazało się, że nie ma już powrotu do rzeczywistości sprzed pandemii, a stary model biznesowy nie jest wystarczający, aby zdobyć kolejne udziały w rynku.

Pomysł na pustostany i podnajmy

Już w kwietniu 2020 r. New Work stworzył koncepcję przestrzeni jako usługi dla właścicieli budynków, aby pomóc im w komercjalizacji regularnej powierzchni do celów elastycznych.

– Kolejnym krokiem była usługa podnajmu serwisowanego, którą wprowadziliśmy w czerwcu. To opcja dla klientów dysponujących nadwyżką powierzchni, która pomaga im w zarządzaniu podnajmem na elastycznych warunkach – mówi Hubert Abt.

Najnowsza usługa w firmowym portfolio pojawiła się we wrześniu wraz z aplikacją New Work. Umożliwia ona klientom korzystanie z wielu lokalizacji tego operatora.

Powstał też Workcloud24, spółka-córka firmy New Work, która zajmuje się cyfrowymi systemami dostępu do biur i produktami, takimi jak Toolbox, umożliwiający komercjalizację pustych powierzchni handlowych i biurowych do elastycznego użytkowania. Kolejnym elementem jest cyfrowa przepustka Office Pass, która pomaga firmom w zarządzaniu pracownikami wykonującymi obowiązki zawodowe w modelu hybrydowym.

Znacząco zmieniła się struktura przychodów firmy. Przed pandemią usługi takie jak udostępnianie sal konferencyjnych, gastronomia, obsługa IT, zarządzanie zakupami zapewniały 15 proc. przychodów, podczas gdy aż 85 proc. pochodziło z wynajmu powierzchni. Jednak potrzeby klientów się zmieniły.

– To wszystko sprawiło, że New Work prowadzi aktywną ekspansję na tych nowych rynkach. W rezultacie udział przychodów z usług wzrósł i ten trend będzie się utrzymywał dochodząc nawet do 40-60 proc. w przyszłości – mówi Hubert Abt.

Dochody z marki

Najnowszym pomysłem na rozwój biznesu w New Work jest franczyza. Wszystkie wymienione powyżej usługi firma chce na tej zasadzie udostępniać wynajmującym i operatorom w całej Europie Środkowo-Wschodniej i w regionie państw niemieckojęzycznych (DACH, czyli Niemcy, Austria, Szwajcaria, Lichtenstein).

– W przypadku Polski rozmawiamy już z właścicielami przestrzeni biurowych w Poznaniu, Wrocławiu, Gdańsku i Warszawie. Przewidujemy, że do końca roku podpiszemy umowy na kolejne 10 lokalizacji w Polsce oraz rozwiniemy system franczyzy poza naszymi krajowymi rynkami w Europie Środkowo-Wschodniej, także w regionie DACH. Dostajemy też zapytania z Bułgarii i Wielkiej Brytanii – mówi Hubert Abt.

Operator zachęca franczyzobiorców do współpracy wsparciem m.in. w obsłudze CRM i pomiaru KPI oraz niskim poziomem wejścia (25 tys. EUR za lokalizację jako opłata początkowa). Oczekuje dobrej lokalizacji i wiarygodności biznesowej. Liczy na właścicieli budynków i operatorów pojedynczych powierzchni flex chcących przyłączyć się do sieci.

– W przypadku naszego tradycyjnego biznesu musimy poczekać na lepszy czas, koniec lockdownu, wszechobecnych obostrzeń i podjęcie decyzji o powrocie klientów do biur. Obecnie New Work oferuje 43 tys. m kw. powierzchni biurowej w 16 lokalizacjach, a dzięki naszej sieci franczyzowej do końca 2021 r. będziemy obecni w 30 lokalizacjach. Jeszcze przed wybuchem pandemii planowaliśmy osiągnąć taki wynik na koniec 2020 roku. Wirus zdołał opóźnić realizację tego planu o ok. 12 miesięcy – podsumowuje Hubert Abt.

Okiem eksperta
Coworking bez zamrażania kapitału
Adam Lis
doradca ds. elastycznych rozwiązań biurowych, JLL

Miniony rok zdecydowanie wpłynął na biznes większości operatorów powierzchni elastycznych. Dynamiczny wzrost tego segmentu, który był obserwowany w ostatnich latach, w dobie pandemii wyraźnie spowolnił. Nie ulega jednak kwestii, że minione miesiące pokazały wielu firmom wartość, jaką niesie ze sobą elastyczność – zarówno w kontekście czasu trwania umowy, jak i liczby zajmowanych stanowisk do pracy – co powoli zaczynamy zauważać po stronie popytowej rynku.

Spodziewamy się, że modele „asset-light”, w których operatorzy flex nie zamrażają kapitału w wieloletnich umowach najmu, będą u nas niebawem równie popularne, co za granicą. Taka współpraca może opierać się na franczyzie, na powoływaniu spółek celowych wraz z wynajmującymi (dzieląc się z nimi przychodami), ale też na umowach o zarządzanie, znanych z m.in. z rynku hotelowego. Niższe zaangażowanie kapitałowe ze strony operatorów nie tylko przyspieszy rozwój sektora, ale też obniży próg wejścia do niego, co zwiększy konkurencyjność i przełoży się na korzyść dla klientów końcowych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane