Sprzedaż American Heart of Poland (AHP) jest jak brazylijski tasiemiec — ciągnie się już tak długo, że niektórzy zapomnieli, kiedy i od czego wszystko się zaczęło. Wyczekiwana przez rynek transakcja o wartości ok. 1 mld zł może być jedną z wyżej wycenianych w tym roku na rynku kapitałowym. Miesiąc temu pisaliśmy, że spółka chce zrefinansować dług przed sprzedażą i zaciągnąć nowy. Choć ten pomysł nie został zrealizowany, Advent International i lekarze — założyciele, czyli właściciele klinik serca, rozpoczęli formalny proces sprzedaży spółki. Informacja trafiła do inwestorów pod koniec ubiegłego miesiąca, teraz toczą się rozmowy z podmiotami zainteresowanymi kupnem.

Zakupy przez szybę
Z informacji „PB” wynika, że spółce przygląda się kilka funduszy private equity i co najmniej jeden inwestor strategiczny. W jednym ze źródeł usłyszeliśmy, że AHP interesują się Bupa i Life Healthcare. Bupa pod koniec 2012 r. kupiła sieć przychodni Lux Med i od tego czasu nadal dużo inwestuje. Na rynku fuzji i przejęć również jest aktywna, choć ostatnie transakcje były raczej niewielkie i dotyczyły głównie diagnostyki.
— Nie odnosimy się do spekulacji dotyczących przejęcia konkretnych podmiotów — mówi Tomasz Niedźwiecki z Lux Medu. Południowoafrykański Life Healthcare to nabywca firmy Scanmed Multimedis, właściciela krakowskiego Szpitala św. Rafała. Przejęcie Scanmedu inwestor traktował jako wstęp do mocniejszego zaistnienia na polskim rynku. Life Healthcare zaspokoił już jednak nieco swój apetyt na akwizycje. Pod koniec 2014 r. przejął ortopedyczną Sport Klinikę z Żor oraz kliniki kardiologiczne Allenortu, na bazie których będzie rozwijał się w obszarze kardiologii. Między innymi z tego powodu nie jest uznawany przez naszych rozmówców za pierwszoplanowego gracza w transakcji, której przedmiotem będzie AHP.
— Nie jesteśmy zaangażowani w ten proces — mówi Joanna Szyman, prezes Scanmedu. Chodź Scanmed twierdzi, że nie bierze udziału w procesie sprzedaży AHP, kolejnych inwestycji nie wyklucza. Wcześniej spółka zapowiadała, że w latach 2014-15 zrealizuje 5-6 akwizycji. Na koniec 2014 r. miała ich na koncie cztery, więc na ten rok zostały najwyżej dwie. — Przejęć może być więcej. Jesteśmy w trakcie realizacji planu konsolidacji rynku — mówi Joanna Szyman. Inwestorzy branżowi, choć biorą udział w procesie, są uważani raczej za „window shopperów”. Przyjrzą się kardiologicznej spółce, lecz w ostatecznej rozgrywce raczej nie wezmą udziału. Powód? AHP opiera biznes na umowach z Narodowym Funduszem Zdrowia (NFZ). Jest to model, do którego zwłaszcza Lux Med podchodzi dosyć ostrożnie.
Powtórka z Lux Medu
Większość naszych rozmówców oczekuje, że główna rozgrywka odbędzie się między funduszami Mid Europa Partners a Montagu. Obok nich w grze są jeszcze BC Partners i Bridgepoint, choć tej dwójce nasi rozmówcy nie wróżą większych szans. Mid Europa Partners ma dobrą rękę do biznesów medycznych — sprzedaż Lux Medu była ogromnym sukcesem, który MEP chętnie by powtórzył w przypadku AHP. Montagu natomiast kilka lat temu już prawie kupił kliniki, ale ostatecznie lekarze zdecydowali się zaprosić do inwestycji Advent International. Żaden z funduszy nie udzielił komentarza w sprawie transakcji.
Bez pośpiechu
Z informacji „PB” wynika, że sprzedaż AHP nadal będzie postępowała dość powoli. Ze wstępnego harmonogramu wynika, że inwestorzy zostaną dopuszczeni do badania spółki w lutym lub marcu. Właściciele, wspierani przez bank inwestycyjny Rothschild i butik Fidea, rozmawiali z potencjalnymi inwestorami od miesięcy w ramach nieformalnego procesu sprzedaży. Z rozmów jednak niewiele wynikło. Inwestor finansowy i lekarze — założyciele miesiącami nie mogli się porozumieć co do wspólnej sprzedaży, czego dowodem jest wybór dwóch doradców. Teraz jednak podjęli decyzję, że będą wspólnie szukać kupca, oferując mu możliwość zakupu pakietu większościowego.
— Kardiologia to branża perspektywiczna dla inwestorów. Choroby układu krążenia nadal są najważniejszą przyczynązgonów. Wraz ze starzeniem się społeczeństw będzie rosło zapotrzebowanie na te usługi. W najbliższych latach dynamicznie będzie się rozwijać kardiologia interwencyjna, a AHP są jednym z najlepszych ośrodków w tym zakresie w Polsce — mówi Marcin Szuba, zarządzający Globalnym Funduszem Medycznym w Trigon TFI.
Sprzedaż AHP nie będzie jednak łatwa. Spółka ma w portfolio sporo tzw. nadwykonań, procedur ratujących życie, o których opłacenie spiera się z NFZ. Zaksięgowały z tego tytułu 70 mln zł — sporo w porównaniu z 436 mln zł przychodów w 2013 r. Trudno też będzie spółce przekonać inwestorów co do perspektyw wzrostu przychodów w branży kardiologicznej, zwłaszcza że przez lata placówki mogły liczyć na wysokie wyceny świadczeń. Dzisiaj mówi się raczej o obniżce.