Fuzje i przejęcia znów budzą emocje

Kamil Zatoński
opublikowano: 29-09-2009, 23:48

Rynki się uspokoiły, a spółki coraz odważniej mówią o zakupach. Wreszcie mają je za co realizować.

Od sierpnia ponad 50 spółek giełdowych zapowiedziało dołączenie do swoich grup kolejnych podmiotów. Wartość potencjalnych transakcji to nawet 1 mld zł.

W poniedziałek wiadomością dnia na giełdach w USA była oferta przejęcia ACS przez Xeroksa. Inwestorzy w Londynie żyli spekulacjami o zainteresowaniu przejęciem Novartisu przez Astrę Zenekę. W Polsce emocje wzbudziły plany zdobycia inwestora strategicznego przez Optimusa i zaangażowanie Centrozapu w upadły Pronox. To tylko kolejny sygnał ożywienia na rynku fuzji i przejęć w ostatnich tygodniach.

Od początku sierpnia ponad 50 spółek giełdowych zapowiedziało dołączenie do swoich grup kapitałowych kolejnych podmiotów. Wartość potencjalnych transakcji można szacować nawet na 1 mld zł. Obszar połowów to zarówno kraj, jak i zagranica. Sieci zarzuca się często na więcej niż jeden podmiot. Od słów do czynów jednak droga jest daleka, czego potwierdzeniem jest podsumowanie liczby i wartości transakcji, które udało się w tym samym czasie sfinalizować: trzy giełdowe spółki kupiły udziały w czterech firmach za łącznie 72,6 mln zł.

Rynek fuzji i przejęć ożywia się i będzie się o nim mówić coraz częściej. Nawet specjaliści rynku, którzy z dystansem podchodzą do wypowiedzi wielu firm, potwierdzają, że ożywienie powoli staje się faktem.

- Słowa nic nie kosztują. Zapowiedź przejęć można odczytywać jako chęć pokazania, że jest się silnym i zamierza rozdawać karty. Nie ma jednak wątpliwości, że w obszarze fuzji i przejęć po kilkunastu miesiącach posuchy coś drgnęło. Pojawia się więcej zapytań, rozpoczynane są analizy konkretnych projektów – mówi Rafał Skowroński, dyrektor z Obszaru Rynków Kapitałowych BZ WBK.

Jego zdaniem, zwiększeniu liczby transakcji sprzyjać będzie poprawa postrzegania perspektyw gospodarki.

- Sytuacja kryzysowa minęła, więc bardziej aktywni stali się potencjalni kupujący, a i sprzedający są dziś bardziej chętni do dyskusji – uważa Rafał Skowroński.

Więcej komentarzy analityków – w środowym „Pulsie Biznesu”

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Zatoński

Polecane