Gastronomia na skraju bankructwa

opublikowano: 20-01-2021, 14:50
aktualizacja: 16-02-2021, 12:02

Firmy z branży HoReCa już trzeci miesiąc działają w ograniczonym zakresie. Do tego od nowego roku koszty ich działalności wzrosły.

Branża gastronomiczna w czasie pandemii nie ma lekko. Drugi lockdown wprowadzony z dnia na dzień 24 października, który miał obowiązywać przez dwa tygodnie, mocno się przedłużył. Właśnie mija trzeci miesiąc obowiązywania ograniczeń. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że obecnie 7,5 proc. spośród 68,3 tys. firm funkcjonujących w Polsce w tej branży ma poważne zadłużenie. Na koniec września minionego roku łączna wartość zobowiązań w gastronomii wynosiła 700 mln zł.

Druga fala bankructw
Druga fala bankructw
W minionym roku upadłość ogłosiło ok. 8 tys. lokali gastronomicznych. Lada chwila możemy mieć do czynienia z drugą falą bankructw w tej branży.
Daniel Dmitriew / Forum

– Szacujemy, że w grudniu minionego roku suma długów przekroczyła 700 mln zł, a liczba zadłużonych firm gastronomicznych jest już bliska 10 proc. Najbardziej niepokoi jednak fakt, że aż 57,1 proc. przedsiębiorców z sektora HoReCa, ocenia, że nie przetrwa na rynku dłużej niż trzy miesiące, jeśli obostrzenia się utrzymają. Co piąta firma szacuje wytrzymałość zaledwie do około miesiąca – mówi Jan Enno Einfeld, dyrektor generalny Finiaty Group, fintechu oferującego finansowanie dla przedsiębiorców.

Ponadto przedsiębiorcy od nowego roku zostali obciążeni dodatkowo podwyżkami podatków i nowymi opłatami. Wśród nich jest m.in. podatek cukrowy, wyższy koszt energii elektrycznej oraz dopłaty do rynku mocy (tzw. opłata mocowa). Te ostatnie dla wielu firm oznaczają nawet podwojenie kosztów prądu. Ponadto wzrosły daniny od nieruchomości i za wywóz śmieci.

Co więcej, 1 stycznia minął termin zakupu kas online przez przedsiębiorców z branży gastronomicznej i restauracyjnej. Data była już jednokrotnie przekładana przez Ministerstwo Finansów z powodu pandemii, jednak resort nie zgodził się na dalsze odroczenie obowiązku. Jedynie dla przedsiębiorców znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji umożliwiono wydłużenie terminu o konkretnie określony przez nich czas. Zgodę na to musiał jednak wyrazić pracownik urzędu skarbowego.

– Od momentu wprowadzenia wiosennego lockdownu minie niedługo rok, a niezmiennie brakuje rozwiązań dla branży gastronomicznej, które umożliwiłyby przetrwanie okresu postoju. Decyzja o dalszym przedłużeniu obostrzeń spowoduje, że straty dla wielu będą już nie do odrobienia – mówi Jan Enno Einfeld.

Dodaje, że wiele firm już jest w sytuacji, w której obroty nie pokrywają ani kosztów stałych, ani wynagrodzeń pracowników. Co czwarty restaurator obawia się nasilenia problemów z płynnością finansową.

– Największą stratą dla firm gastronomicznych jest utrata czasem wieloletnich i lojalnych pracowników. Szacuje się, że pandemia kosztowała branżę już ponad 130 tys. miejsc pracy. Pozostałym pracownikom zmniejszono wynagrodzenia – mówi ekspert Finiaty.

W minionym roku, zgodnie z danymi Izby Gospodarczej Gastronomii Polskiej, upadłość ogłosiło ok. 8 tys. lokali gastronomicznych. Lada chwila możemy mieć do czynienia z drugą falą bankructw w tej branży.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane