Gaz-System: priorytetem jest konkurencyjna cena regazyfikacji w terminalu LNG

ISBNews
14-09-2015, 13:40

Powodzenie terminala LNG w Świnoujściu zależy od opracowania rozwiązań, które sprawią, że cena usługi regazyfikacji LNG będzie konkurencyjna na tle Europy, poinformował prezes Gaz-Systemu Jan Chadam.

"My musimy popracować nad takimi rozwiązaniami, które spowodują, że usługa regazyfikacyjna na terminalu będzie akceptowalna, będzie konkurencyjna w stosunku do innych rozwiązań w Europie" - powiedział Chadam podczas spotkania prasowego zorganizowanego przez Hermes Energy Group.

Dodał, że w wielu krajach europejskich funkcjonują rozwiązania dywersyfikacyjne, które sprawiają, że cena usługi jest niższa.

"Oczywiście, na początku trzeba zakończyć budowę. Rozpoczynanie tej dyskusji w chwili obecnej nie jest do końca odpowiedzialne" - dodał prezes.

Prezes wskazał, że zrozumiałe jest dążenie Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa (PGNiG) do tzw. socjalizacji kosztów. Zgodnie z obowiązującą umową regazyfikacyjną, spółka ta ponosi gros kosztów.

"Jeśli chodzi o termin, to wydaje mi się, że rozsądny termin byłby taki, gdybyśmy zaimplementowali te rozwiązania do końca przyszłego roku" - powiedział także Chadam.

Przypomniał, że faktyczne oddanie do eksploatacji terminala LNG ma nastąpić w II kw. 2016 r.

Polskie LNG podało w ub. tygodniu, że generalny wykonawca Terminalu LNG w Świnoujściu - konsorcjum na czele z włoską firma Saipem - zobowiązał się na mocy podpisanego aneksu do umowy, zakończyć prace budowlane i odebrać pierwszą dostawę LNG w tym roku. Gaz z pierwszej dostawy, po schłodzeniu instalacji, jej rozruchu i przeprowadzeniu prób, zostanie wtłoczony do sieci przesyłowej i trafi do polskich odbiorców. Druga dostawa, która zapewni surowiec na testy eksploatacyjne, zostanie zrealizowana w I kw. 2016 r., a komercyjna eksploatacja terminalu LNG będzie możliwa w II kwartale, po podpisaniu protokołu odbioru do użytkowania.

Prezes PGNiG Mariusz Zawisza zapowiedział podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy, że w najbliższych dniach PGNiG złoży do URE projekt socjalizacji kosztów użytkowania terminala LNG w Świnoujściu. Jak tłumaczył, celem proponowanego rozwiązania jest zmniejszenie różnicy pomiędzy kosztem zakupów, a sprzedaży gazu na korzyść polskiej spółki.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: ISBNews

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Gaz-System: priorytetem jest konkurencyjna cena regazyfikacji w terminalu LNG