Kolejna spółka z GPW przejęła niezależny kanał partnerski YouTube’a. Mediacap wierzy w przyszłość i rentowność marketingu treści.
„Nie staraj się zrozumieć wszystkiego, bo wszystko stanie się niezrozumiałe” — to motto Cyber Mariana, jednej z gwiazd polskiego YouTube’a, pracującego obecnie w stajni sieci partnerskiej TalentMedia. Innymi drogami niż myśl Cyber Mariana podąża strategia giełdowego Mediacapu. Spółka, w której najwięcej do powiedzenia ma Jacek Olechowski, chce rozumieć coraz więcej ze świata reklamy i marketingu. I tę wiedzę ale też jej praktyczne zastosowania, zamieniać w zyski. Stąd zakup nieco ponad 50 proc. akcji TalentMediów przy wycenie spółki na poziomie 5,6 mln zł (plus 1,5 mln zł ewentualnej premii za wyniki w 2017 i 2018 r.).

— MCN, czyli sieci partnerskie YouTube’a, to obecnie bardzo gorący temat na rynku. W ten sposób zwiększamy swoje kompetencje marketingowe. Mamy w zasięgu widownię na poziomie 12 mln osób miesięcznie na kanałach TalentMediów, uczestniczymy w nowym trendzie, czyli tworzeniu tego, co konsument chce zobaczyć i przy czym chce pojawić się dana marka. Tu marketing treści ma przewagę nad klasyczną reklamą — twierdzi Jacek Olechowski.
Powtórka z rozrywki
Po transakcji Mediacapu, negocjowanej jeszcze od 2016 r., nie ma już żadnego niezależnego, liczącego się MCN z polskimi korzeniami. Agora ma Epic Makers, TVN przejął Gamelleona (skupiającego fanów gier komputerowych), zeszłej jesieni Altus TFI połakomił się zaś na lidera rynku — LifeTube’a, wyceniając go na 10 mln zł. — LifeTube robi coraz więcej długofalowych projektów strategicznych z markami i jesteśmy przekonani, że może urosnąć jeszcze co najmniej kilkakrotnie — argumentował Piotr Osiecki, prezes Altusa.
— Poza liderami nie widzę żadnych innych, dobrze rokujących podmiotów do przejęcia. A założenie nowego MCN w Polsce i odniesienie z nim sukcesu w krótkim czasie jest na teraz dla mnie nie do wyobrażenia — ocenia Barbara Sołtysińska, jeszcze do niedawna szefowa i akcjonariuszka LifeTube’a. W zeszłym roku LifeTube — według szacunków „PB” — mógł się pochwalić wzrostem przychodów o około 80 proc., do 18 mln zł, i EBITDA na poziomie ponad 1 mln zł. W tym roku spółka będzie atakować poziom 30 mln zł przychodów. Na tym tle Cyber Marian i spółka to młodziaki z ambicjami — w 2016 r. TalentMedia zanotowały 5 mln zł przychodów i EBITDA na poziomie 0,1 mln zł. Jednak plan Jacka Olechowskiego jest jasny: z MCN na pokładzie chce powtórzyć manewr, jaki udał mu się z badawczym IQS. Ten ostatni, zasilony synergią z Mediacapu, urósł w oczach i dziś przynosi ponad połowę EBITDA całej grupy.
Niemiecki kaliber
Nie da się ukryć, że przejęcie TalentMediów to dla Mediacapu w dużym stopniu skok do przodu — szacowane przychody grupy za 2016 r. są niższe o kilka procent od tych z 2015 r. I choć rentowność rośnie, to Jacek Olechowski przyznaje, że zeszły rok nie był reklamowo tak udany jak ten jeszcze wcześniejszy. — Będziemy walczyć o miano lidera w content marketingu w naszym regionie Europy — zapowiada Olechowski, przekonując, że TalentMedia wesprze zaawansowanymi narzędziami analitycznymi w segmencie wideo, rozwijanymi na podstawie wiedzy m.in. IQS. Na papierze przyszłość TalentMediów wygląda świetnie: w 2018 r. ma wspiąć się na poziom 20 mln zł przychodów i nawet 2,8 mln zł EBITDA. O ten wynik zadbać mają talenty wewnątrz spółki m.in. Krystian Botko, mający za sobą doświadczenia w Google’u, Maspeksie i Reckitt Benckiserze oraz Lidija Vukic, mająca za sobą pracę w Divimove, paneuropejskiej sieci MCN. W 2015 r. Divimove kupił RTL, płacąc miliony. Na polskim rynku MCN następną gratką będzie spodziewane wyjście Altusa z LifeTube’a w perspektywie 2-3 lat. Już teraz słychać głosy, że przy takiej transakcji RTL może być kupcem właściwego kalibru.
— Coraz większe zainteresowanie marek influencer marketingiem sprawia, że nasze przychody w tym roku będą rosnąć jeszcze szybciej niż w minionym. Rynek zdecydowanie trzyma marże, przed nami lata rozwoju — zapowiada Łukasz Głombicki z LifeTube’a.
Podpis: Karol Jedliński