Głownia: Małe i średnie firmy zaczynają się interesować telefonią IP

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 2006-06-22 14:30

W 2008 r. ponad 50 proc. firm z sektora MSP będzie korzystać z technologii Voice Over IP czyli telefonii IP - stwierdził dyrektor zarządzający Avaya Poland Wojciech Głownia na czwartkowej konferencji prasowej.

W 2008 r. ponad 50 proc. firm z sektora MSP będzie korzystać z technologii Voice Over IP czyli telefonii IP - stwierdził dyrektor zarządzający Avaya Poland Wojciech Głownia na czwartkowej konferencji prasowej.

Według Głowni, trzeba jednak rozróżniać  telefonię internetową od telefonii IP. Ta pierwsza opiera się często na rozwiązaniach darmowych. Oferuje niskie koszty połączeń. Jednak nie jest wyposażona w mechanizmy utrzymywania jakości QoS (Quality Of Service) zapewniające, że jakość tych połączeń zawsze będzie wysoka. Poza tym, utrzymywanie komunikacji przez Internet, który jest platformą transmisyjną dla telefonii internetowej, tworzy problemy w dziedzinie bezpieczeństwa, bowiem każdy hacker jest w stanie taką transmisję przechwycić.

Inne są rozwiązania telefonii IP, gdzie warstwą transmisyjną jest stosowany także w Internecie protokół IP, ale system taki oparty jest nie na Internecie, a na wewnętrznej sieci firmy. Utrzymany jest w niej QoS, zaś połączenia są szyfrowane, co zmniejsza problemy z bezpieczeństwem.

W rozwiązaniu telefonii IP, połączenie nie jest zestawiane poprzez Internet, ale przez zwykłą sieć telefoniczną. Budowana jest za to wewnętrzna sieć telefonii w firmie oparta na protokole IP. Działa ona we wszystkich lokalizacjach firmy, niezależnie gdzie by się one nie znajdowały. Telefonia IP obsługuje także pracowników mobilnych, przy czym pracownicy mają zawsze ten sam numer telefonu - niezależnie czy są w firmie czy w terenie. Telefonia IP może działać też przez softphone - aplikację telefoniczną umieszczoną w komputerze, palmtopie lub notebooku.

Według Głowni, rozwiązania takie przeznaczone są zwłaszcza dla firm wielodziałowych, firm prowadzących usługi dla dużej liczby klientów czy żyjących z zaawansowanych usług telekomunikacyjnych bądź informatycznych. Rozwiązanie tego typu kosztuje od 400 do 500 USD za stanowisko oraz koszt sprzętu. Dla firmy, która posiada 50 stanowisk komputerowych oznacza to koszty rzędu 40 tys. USD.

Organizator

Puls Biznesu

Autor rankingu

Coface