gov_LAB sposobem na problemy maluchów

opublikowano: 30-06-2019, 22:00

Modele biznesowe, ekspansja, obsługa inwestorów — w tych dziedzinach urzędnicy chcą wspierać lokalnych przedsiębiorców

Taki obrót sprawy zaskoczył przedstawicieli Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). Do pilotażu programu gov_LAB zgłosiło się aż 19 samorządów, które chcą rozwiązywać problemy lokalnych firm.

WYSOKO POSTAWIONA POPRZECZKA:
WYSOKO POSTAWIONA POPRZECZKA:
Paweł Chaber, ekspert PARP, podkreśla, że poziom projektów zgłoszonych do programu gov_LAB był bardzo wysoki. Dlatego rządowa agencja wydłużyła listę przedsięwzięć przeznaczonych do wsparcia.
Fot. Szymon Łaszewski

— Nie spodziewaliśmy się tak wysokiego wyniku, zwłaszcza że wspomniany program nie oferuje dotacji, tylko ciężką pracę nad wyzwaniami, jakie stoją przed administracją. Jesteśmy miło zaskoczeni, że chciało przystąpić do niego wielu aktywnych samorządowców. Poziom zgłoszonych projektów był bardzo wysoki, dlatego zdecydowaliśmy się wydłużyć listę przedsięwzięć przeznaczonych do wsparcia z pierwotnie planowanych trzech do sześciu — mówi Paweł Chaber, ekspert PARP.

W pierwszej turze gov_LAB ekspercką pomoc w opracowaniu innowacyjnych usług i rozwiązań wspierających przedsiębiorców otrzymają przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego, Urzędu Miasta w Ełku i Urzędu Miejskiego w Cieszynie. Natomiast do drugiej tury programu rządowa agencja wybrała urzędy marszałkowskie województw zachodniopomorskiego i lubelskiego, a także przedstawicieli Urzędu Gminy Dąbrówno. Rozpoczęcie warsztatów i wykładów dla nich planowane jest na wrzesień. Do realizacji projektu PARP wybrała konsorcjum składające się z ekspertów Uniwersytetu SWPS, spółki Evaluation for Government Organizations i Design Thinking Institute. Opiekunem merytorycznym przedsięwzięcia jest dr hab. Karol Olejniczak z Uniwersytetu SWPS.

Multidyscyplinarne zespoły

Uczestnicy pilotażu wzięli już udział w pierwszych wykładach i warsztatach, które odbyły się w połowie czerwca w Warszawie. Ich celem jest nauczenie przedstawicieli samorządów projektowania, testowania usług wsparcia dla przedsiębiorców i ich promowania. Podczas zaplanowanego cyklu spotkań dowiedzą się też, jak efektywnie pracować w multidyscyplinarnych zespołach i analizować zależności między interesariuszami.

— Podczas pierwszego zjazdu w stolicy jego uczestnicy mieli okazję wypracować optymalny styl współpracy. Wzięli również udział w zajęciach dotyczących projektowania usług publicznych. Eksperci omówili też różnice i podobieństwa między service design a design thinking — opowiada Paweł Chaber.

Przedstawiciele administracji samorządowej uczyli się rozpoznawania potrzeb i problemów przedsiębiorców także podczas specjalnej gry symulacyjnej. Teraz przyszedł czas na kolejnych siedem warsztatów. Zespoły projektowe będą pracować nad konkretnymi wyzwaniami w swoich miastach.

— Uczestnicy programu przeprowadzą wywiady z przedsiębiorcami w swoich regionach. Będą mogli zapraszać ich na warsztaty i współpracować z nimi pod okiem specjalistów — wyjaśnia Paweł Chaber.

Cieszyn dla firm

Do udziału w programie cieszyńskie władze samorządowe zainspirowała sytuacja lokalnych przedsiębiorców.

— Cieszyn jest 35-tysięcznym miastem położonym na granicy polsko-czeskiej. Działa tu grupa kupców skupiona wokół cieszyńskiej starówki. Od kilku lat przychodzą do nas i proszą o wsparcie. Postulują m.in. o obniżenie stawek czynszowych. Zależy im również na rewitalizacji starówki. Kiedy zaczęliśmy z nimi rozmawiać, nie potrafiliśmy odpowiedzieć na ich potrzeby. Dlatego przystąpiliśmy do programu gov_Lab, aby wypracować odpowiednią dla nich strategię — mówi Przemysław Major, zastępca burmistrza Cieszyna.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Zwraca uwagę, że z lokalnych usług chętnie korzystają także Czesi. Ponadto miasto — jak podkreśla — ma spory potencjał turystyczny.

— Te wszystkie elementy powinny znaleźć się w przygotowywanej przez nas strategii — zaznacza zastępca burmistrza Cieszyna.

Nowe rozwiązania na Mazowszu

gov_LAB to również szansa dla władz samorządu mazowieckiego na opracowanie i przetestowanie nowych rozwiązań wspierających firmy z regionu.

— Wyzwaniem dla nas jest m.in. lepsza komunikacja z przedstawicielami biznesu. Koncentrujemy się na dwóch sektorach — przemyśle 4.0 i gospodarce o obiegu zamkniętym. Z naszych analiz wynika, że przedsiębiorcy wskazują te dwa obszary jako wyzwanie w kolejnej perspektywie finansowej. W tym kontekście ważne jest opracowanie nowych modeli biznesowych. Pracujemy nad tego typu instrumentami, poznajemy metodyki pracy z przedsiębiorcami, aby zaproponowane przez nas rozwiązania były jak najbardziej dostosowane do ich potrzeb. Pomagają nam w tym m.in. specjaliści od design thinking i eksperci od komunikacji — opowiada Małgorzata Białczak z departamentu rozwoju regionalnego i funduszy europejskich w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego.

Podkreśla, że metoda design thinking polega na zgłębianiu potrzeb przedsiębiorców.

— Nie tworzymy instrumentów oderwanych od problemów firm. Poznajemy trudności, z jakimi się borykają, a następnie wypracowujemy stosowne rozwiązania łatwe do wdrożenia w firmach. Projektujemy narzędzia w bliskim kontakcie z ich odbiorcami — tłumaczy Małgorzata Białczak.

Ełk: szansa na inwestycje

Mirosław Hołubowicz, zastępca prezydenta Ełku, nie ukrywa, że władzom miasta zależy na przyciągnięciu jak największej liczby przedsiębiorców.

— Ełk jest w ciekawym momencie rozwoju, m.in. w związku z budową trasy szybkiego ruchu Via Baltica, a także linii kolejowej Rail Baltica. Miasto otrzymało funkcję węzła intermodalnego, czyli miejsca leżącego na styku korytarzy komunikacyjnych. To szansa na nowe inwestycje. Chcemy, aby w te projekty włączyli się przedsiębiorcy. Musimy się do tego odpowiednio przygotować, aby czuli się komfortowo w relacjach z administracją — podkreśla Mirosław Hołubowicz.

Pole do popisu będą miały firmy m.in. z sektorów infrastruktury drogowej, budowlanki, meblarskiego, drzewnego i turystycznego.

— Podczas warsztatów chcemy nauczyć się rozwiązywania problemów na linii przedsiębiorca — urzędnik i wypracować optymalny model współpracy z biznesem — zaznacza Mirosław Hołubowicz.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Polecane