Idealny bank przedsiębiorcy

Marta Walczak
opublikowano: 2010-04-30 04:58

Przedsiębiorcy wymagają od banków coraz więcej. Dziś już nie wystarczy tylko miła obsługa i niskie koszty transakcji.

Klienci biznesowi oczekują od banków ofert dostosowanych do swoich potrzeb

Banki ciągle konkurują ze sobą, udoskonalając oferty kierowane do przedsiębiorców. Mimo ogromnego wyboru instytucji finansowych, firmom nie jest łatwo znaleźć takiego partnera, który spełni w stu procentach ich oczekiwania. Przedsiębiorcy zapytani o najważniejsze elementy oferty idealnego banku, wymieniali przede wszystkim indywidualne podejście do klienta, (dostosowanie oferty do konkretnych potrzeb) i wieloletnie doświadczenie. Ponadto stwierdzili, że instytucje nie prowadzące bankowości internetowej mogą w najbliższej przyszłości przestać się liczyć na rynku.

Internet jest obecnie nieodzownym narzędziem współpracy z bankiem - twierdzi Karolina Tarnawska, dyrektor ds. skarbu i podatków Grupy Żywiec.
Internet jest obecnie nieodzownym narzędziem współpracy z bankiem - twierdzi Karolina Tarnawska, dyrektor ds. skarbu i podatków Grupy Żywiec.
None
None

Dostosowanie usług
Banki, które chcą współpracować z jak największą liczbą klientów biznesowych, powinny tworzyć elastyczne oferty, które można w dowolny sposób modyfikować wedle potrzeb.
- Dla firmy najważniejsze jest nastawienie na realizację potrzeb klienta, to znaczy dopasowanie oferty banku do konkretnych potrzeb przedsiębiorcy - mówi Katarzyna Miedzińska, główna księgowa PM Group Polska.
Podobnego zdania jest dyrektor finansowy LeasePlan Fleet Management, Jarosław Oworuszko.
- Kwestią zasadniczą moim zdaniem jest elastyczność oferty bankowej, możliwość dostosowania rozwiązań oferowanych przez bank do potrzeb klienta. Instytucje finansowe wciąż myślą, że będą sprzedawać klientom to, co mają w ofercie. W rzeczywistości musi być odwrotnie - w ofercie banku powinny znajdować się te produkty, których oczekuje klient - dodaje Jarosław Oworuszko.

Bez internetu ani rusz
Drugim ważnym elementem idealnej oferty, który wymieniali przedsiębiorcy jest bankowość on-line.
- Internet jest obecnie nieodzownym narzędziem współpracy z bankiem. Instytucje, która nie mają systemu bankowości elektronicznej mogą w najbliższej przyszłości przestać się liczyć - twierdzi Karolina Tarnawska, dyrektor ds. skarbu i podatków Grupy Żywiec.
- Gdy wybieraliśmy bank, zależało nam, aby większość operacji można było realizować przez internet. Zwracaliśmy uwagę na takie aspekty jak funkcjonalność, czytelność i łatwość obsługi serwisu bankowego - dodaje Agnieszka Bliżanowska z Centrum Dermatologii i Medycyny Estetycznej WellDerm.

Potrzebny doradca
Dla firm ważna jest też kompleksowość usług -przejęcie wszystkich formalności, czy doradztwo w ważnych kwestiach finansowych.
- Istotną sprawą w zakresie bankowości transakcyjnej jest oferowanie kompleksowego zakresu usług. W takiej sytuacji bank zdejmuje z klienta szereg działań operacyjnych na przykład związanych z identyfikacją, płatnościami i ich księgowaniem, czy przygotowaniem danych do windykacji. Z zainteresowaniem zapoznałbym się z ofertą banku, który do kwestii rozliczeń z moimi kontrahentami podszedłby kompleksowo i zoptymalizował proces od momentu wystawienia faktury do chwili pobrania należności, przejmując na siebie czynności administracyjne - mówi Jarosław Oworuszko.
- Równie istotną dla nas cechą idealnej oferty banku jest maksymalne uproszczenie formalności i redukcja liczby niezbędnych dokumentów do minimum. Dodatkowo przy wyborze banku braliśmy pod uwagę, czy w ofercie jest przewidziana opieka doradcy dedykowanego naszej firmie, która w znacznym stopniu przyspiesza i ułatwia pracę - twierdzi Agnieszka Bliżanowska.
Oprócz tych kilku podstawowych cech, dla przedsiębiorców ważne jest również doświadczenie banków zarówno na polskim jak i na zagranicznych rynkach. Liczy się też kompetentna obsługa.
- Nawet najbardziej kompleksową, dopasowaną do moich potrzeb i atrakcyjną cenowo ofertę, mogą zniszczyć niewłaściwi ludzie, którzy ją proponują i obsługują. Natomiast jeżeli po stronie banku mam do czynienia z kompetentnym zespołem, który z oddaniem angażuje się w obsługę, wtedy nawet niedociągnięcia operacyjne czy wyższa cena nie jest tak istotna -mówi Jarosław Oworuszko.

Zdarzają się wpadki
Nie zawsze współpraca między instytucją finansową a klientem układa się idealnie. Czasem może dojść do sytuacji, która spowoduje, że przedsiębiorca straci zaufanie do swojego banku.
- Dla naszej firmy nie bez znaczenia jest struktura właścicielska banku, a w przypadku przejęć i fuzji, otwarta komunikacja. Zdarzyło się, że bank z którym współpracowaliśmy zmienił właściciela i przez miesiąc nie dostaliśmy żadnych informacji na temat nowej struktury właścicielskiej. W sektorze finansowym bardzo ważną kwestią jest odpowiednia komunikacja między bankiem, a klientem. Dobre i trwałe relacje biznesowe z podmiotami finansowymi buduje się na otwartości i zaufaniu. Bez szczerej rozmowy współpraca jest niemożliwa - mówi Andrzej Król, dyrektor finansowy Roca Polska.