Instytut OSI: Eksperci krytycznie o rynku telewizji w Polsce

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 11-10-2005, 19:18

Upolitycznienie zarządzania mediami elektronicznymi oraz brak spójnej i klarownej polityki audiowizualnej - to główne zarzuty wobec rynku telewizji w Polsce zawarte w raporcie "Telewizja w Europie: regulacje, polityka, niezależność", ogłoszonym we wtorek w Brukseli i w Budapeszcie.

Upolitycznienie zarządzania mediami elektronicznymi oraz brak spójnej i klarownej polityki audiowizualnej - to główne zarzuty wobec rynku telewizji w Polsce zawarte w raporcie "Telewizja w Europie: regulacje, polityka, niezależność", ogłoszonym we wtorek w Brukseli i w Budapeszcie.

     Opracowanie dotyczące problemów i wyzwań stojących przez telewizjami krajów europejskich zostało przygotowane przez Open Society Institute (OSI), prywatną fundację założoną przez George'a Sorosa, zajmującą się m.in. prawami człowieka i polityką społeczną.

    Raport opisuje sytuację na rynkach telewizyjnych 20 państw, m.in. nowych członków UE, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec oraz Rumunii, Bułgarii (przyszłych członków Unii) i Turcji.

     Autorzy opracowania podkreślają, że polski rynek telewizyjny należy do największych w Europie, a cała branżaprzeszła radykalne zmiany od czasu upadku reżimu komunistycznego.

    Zwracają jednak uwagę, że mimo pozytywnych przemian Polsce nadal nie udało się "sformułować i wprowadzić w życie spójnej i klarownej polityki audiowizualnej, opartej na porozumieniu głównych sił politycznych". Jak podkreślają, jedną z przyczyn takiej sytuacji jest systematyczne upolitycznianie zarządzania mediami elektronicznymi.

     Według OSI, swojej roli nie spełnia też do końca Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, która z założenia ma być"instytucją demokratycznej kontroli nad publicznymi środkami przekazu i bezstronnym regulatorem prywatnych nadawców".

     "Skład KRRiT był systematycznie upolityczniany, nie tylko przez to, kto mianował jej członków, ale co znacznie ważniejsze - ponieważ jej członkowie byli mniej lub bardziej powiązani z partiami politycznymi" - czytamy w raporcie.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

     Według jego autorów, ta praktyka była tak utrwalona, że próby rozwiązania problemu "sprowadzały się do walki omianowanie członków KRRiT o odmiennych sympatiach politycznych".

     "W praktyce nadawcy publiczni byli obiektem systematycznych ingerencji politycznych w zarządzanie i w zawartość programową ich audycji. Chociaż tzw. afera Rywina (Lwa - producenta filmowego skazanego za pomoc w płatnej protekcji wobec Agory -PAP) doprowadziła do istotnego postępu w tych sprawach, dotychczasowe zmiany są ograniczone" - podkreślają.

      Sposobem na rozwiązanie tego problemu ma być - zdaniem autorów raportu - "fundamentalne przemyślenie praktycznej roli KRRiT".

     Raport odnosi się także do strategii przejścia polskich nadawców na technologię cyfrową. Według jego autorów, jest ona zbyt ogólna i nie zawiera m.in. kryteriów rozdzielania koncesji cyfrowych ani sposobów zachęcania odbiorców do zakupu niezbędnego sprzętu.

     "Polski rząd powinien przyjąć klarowną strategię, wyjaśniająca m.in., w jaki sposób nadawcy i odbiorcy będązachęcani do udziału w tym procesie (przejścia na technologię cyfrową)" - czytamy w opracowaniu.

     Zdaniem autorów raportu, KRRiT oraz sejmowa Komisja Kultury i Środków Przekazu, powinny też zorganizować publiczną debatę na temat sytuacji na polskim rynku telewizji oraz roli i misji TVP (która na nim dominuje).

    "Rząd powinien też przedstawić poprawki do ustawy o radiofonii i telewizji zmieniające tryb wyboru członków KRRiT tak aby stała się ona niezależna zarówno od rządzących jak i opozycyjnych partii politycznych" - dodają.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane